Direct naar artikelinhoud
Economie

75ste verjaardag in mineur voor IKEA: bedrijf moet 7.500 banen schrappen, waarvan 120 Belgische

De Zweedse meubelreus Ikea slaat en zalft.Beeld BELGA

Ondanks zijn 75 kaarsjes lijkt de Zweedse meubelgigant Ikea zijn verjaardag in mineur te vieren. Het zet immers niet enkel het mes in de verjaardagstaart, maar ook in de organisatiestructuur. Een wereldwijde reorganisatie kost jobs, al worden er ook nieuwe gecreëerd. Voor België zijn 120 van de zowat 4.500 banen bedreigd.

In de komende twee jaar zullen ten gevolge van die herstructurering 7.500 van de in totaal 160.000 jobs verloren kunnen gaan. Het gaat vooral om functies in het Zweedse hoofdkantoor en jobs in de hoofdkantoren in 30 markten, waaronder België. In Zweden verdwijnen 650 jobs, specifiek voor ons land zou het gaan om 120 banen, voornamelijk in het hoofdkantoor in Zaventem en de hr-afdelingen. In België werken vandaag zo’n 4.500 mensen voor de winkelketen. Ook Amsterdam ziet zo’n 120 banen sneuvelen.

Tegelijk moet de nieuwe structuur wereldwijd ook 11.500 nieuwe jobs opleveren, laat het concern weten. Of en hoeveel nieuwe jobs er in ons land eventueel kunnen komen, is nog niet duidelijk. “Ikea Belgium kan de precieze gevolgen van de voorgenomen organisatiestructuur nog niet inschatten, aangezien nog geen beslissing genomen is en de gesprekken met de sociale partners nog maar net zijn opgestart”, zegt de CEO van Ikea Belgium, Catherine Bendayan. Ze belooft in de persmededeling om de medewerkers open te informeren en maximaal te ondersteunen.

Tegelijk moet de nieuwe structuur wereldwijd ook 11.500 nieuwe jobs opleveren, laat het concern weten

De Ikea-groep wil meer investeren in nieuwe en bestaande Ikea-winkels en logistieke centra, winkels in stadscentra ontwikkelen en focussen op haar e-commerce platform. Ze wil dat doen “om zo nog beter aan de verwachtingen van de klanten te voldoen”, luidt het. Vorig jaar bedroeg de omzet van Ikea in ons land zo’n 900 miljoen euro, een stijging met 1,3 procent. Tegelijk daalde het aantal bezoekers aan de keten in ons land met zowat 2,5 procent.

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft al contact gehad met Catherine Bendayan. In een reactie op de aangekondigde herstructurering zegt Peeters dat “het sociaal overleg alle kansen moet krijgen. Op die manier kan het banenverlies tot een minimum worden beperkt.”

Wereldwijde expansie

Ikea is in grote delen van de wereld actief. Zo heeft het 14 winkels in Rusland en 33 in Azië. Het gros van de omzet komt echter uit haar thuismarkt Europa, dat tekent voor zowat 66 procent van de groepsomzet, en Noord-Amerika, goed voor 19 procent. Maar juist in die thuismarkt ervaart Ikea heftige concurrentie van spelers zoals Amazon en lokale ketens genre Maisons du Monde. Ikea ziet zijn omzet nog wel toenemen, tot 38,8 miljard euro, maar tegelijk ook de verkoopkosten. Daardoor nam de nettowinst in 2017 met 1,7 miljard euro af tot een kleine 2,5 miljard euro.

De Zweedse groep wil daarom ingrijpen, en op de Europese thuismarkt meer aansluiting vinden met de hedendaagse consument. Het e-commerceverhaal sijpelt ook door in de interieurzaken, al is een keuken of boekenkast online bestellen nog net iets anders dan een paar schoenen. De grote winkels aan de rand van de stad raken steeds meer in de verdrukking. Al is het moeilijk om het grote assortiment, dat ruimte vreet, in een kleinere stadswinkel te plaatsen. Toch is Ikea volop aan het experimenteren met dergelijke formules. Winkels gaan dus niet dicht, mogelijk komen er zelfs bij, op nieuwe locaties.

Wereldwijde expansie
Beeld REUTERS
Het e-commerceverhaal sijpelt ook door in de interieurzaken, al is een keuken of boekenkast online bestellen nog net iets anders dan een paar schoenen bijvoorbeeld

Tegelijk daarmee zet Ikea zijn wereldwijde expansie voort. De woonketen wil de komende jaren actief worden in twaalf nieuwe markten. Latijns-Amerika wordt een van de nieuwe speerpunten. Mexico, Puerto Rico, Oman, Estland, Oekraïne, Luxemburg, Macau en de Filipijnen volgen daarna. Vorige maand werd Ikea ook actief in de golfstaat Bahrein. Deze zomer opende de keten ook zijn eerste winkel in Haiderabad, een stad met meer dan 6 miljoen inwoners in het zuiden van India. Begin 2019 moet een tweede winkel volgen in Bombay, met bijna 12 miljoen inwoners de grootste stad. Later volgen winkels in de hoofdstad Delhi en andere delen van het land. De groei moet dus uit de nieuwe markten komen, terwijl de bestaande markten in het beste geval kunnen consolideren. 

Wereldwijde expansie
Beeld BELGA