Tekort aan kobalt bedreigt de opmars van de elektrische auto
Elektrische wagens zijn in opmars en veel landen rekenen erop in de strijd tegen de klimaatopwarming. De opmars dreigt binnenkort echter gestuit te worden. Een nieuw rapport van de Europese Commissie wijst op een dreigend tekort aan kobalt.
Kobalt is een bijproduct in de ontginning van koper. De vraag ernaar neemt toe omdat het gebruikt wordt in de lithium-ionbatterijen van elektrische wagens. Mogelijk moeten autobouwers op zoek naar alternatieven, wat de transitie naar elektrische aandrijving kan vertragen.
Uit prognoses van het onderzoekscentrum van de Europese Commissie blijkt immers dat vanaf 2025 een tekort aan kobalt dreigt, zelfs in een scenario waarbij verbeterde batterijtechnologie minder van het metaal zou vergen.
België heeft belangrijke troef
De onderzoekers vinden dat de EU meer moet doen om zelf kobalt te produceren. Nu komt het metaal voornamelijk uit China en Congo. Finland is het enige EU-land waar kobalt wordt ontgonnen. Spanje en Zweden beschikken bijvoorbeeld nog over reserves. Het zou wel duurder zijn dan importeren.
Een andere oplossing is recyclage. En dan heeft België een belangrijke troef: Umicore. Dat bedrijf investeerde in Hoboken miljoenen in een fabriek waar edelmetalen gerecycleerd worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Umicore werkt mee aan duurzame BMW-batterij
Umicore heeft een alliantie afgesloten met BMW en de Zweedse batterijmaker Northvolt. Bedoeling van het trio is om een duurzame batterij te bouwen die ook gerecycleerd kan worden. -
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
Tanken langs de snelweg valt vaak duurder uit. Als je straks met de auto op reis gaat, loont het dus de moeite om vooraf na te gaan waar de goedkopere tankstations zich bevinden. Maar hoe doe je dat precies? En hoeveel geld kan je op die manier besparen op (weg naar) jouw bestemming? -
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
"Kinderen van kobaltmijnwerkers in Congo lopen groter risico op aangeboren afwijkingen"
De winning van kobalt in Congo is een bedreiging voor de gezondheid van omwonenden en het milieu. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek door wetenschappers van de KU Leuven en de Universiteit van Lubumbashi in Kasulo, een wijk van Kolwezi, in het hart van de Congolese mijnstreek. Kobalt is een cruciaal onderdeel van herlaadbare lithium-ionbatterijen die op hun beurt onmisbaar zijn voor het functioneren van smartphones en elektrische auto's. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
PREMIUMiHLN
We halen steeds meer elektronica in huis en waarom dat nefast is voor het milieu
46 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMario Roman
Jean Van de Woestyne
Albert Hendrix
André Van der Poorten
Gino Denil