De Lijn maakt dreigement waar: haltes worden weggehaald uit station Brussel-Noord 

De kogel is door de kerk: De Lijn verplaatst vanaf maandag tijdelijk zijn bushaltes aan het Brusselse Noordstation. De vervoersmaatschappij vindt het niet kunnen dat de overlast door transmigranten in Brussel-Noord niet wordt aangepakt. "Het is er nog altijd even vies en vuil." Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wijst naar de verantwoordelijkheid van het Brussels Gewest.

De Lijn heeft in Brussel-Noord vandaag acht perrons op de ondergrondse verdieping. Daar hebben 30 buslijnen hun eindhalte. Maar er verblijven ook veel transmigranten, die er beschutting zoeken voor de koude. Het afval, de slaapplaatsen en soms zelfs uitwerpselen zorgen voor veel overlast voor reizigers en buschauffeurs.

De Lijn had eerder deze maand, met steun van bevoegd Vlaams minister Ben Weyts (N-VA), gedreigd dat het probleem dringend moest worden oplost door het Brussels Gewest, of de vervoersmaatschappij zou zijn haltes verplaatsen. 

Intussen is daar nog altijd niets aan veranderd, klinkt het bij De Lijn. "Het is er nog altijd even vies en vuil. En dat is ontoelaatbaar." Minister Weyts bevestigt dat in "De ochtend" op Radio 1: "De situatie is gewoon niet meer te harden op vlak van veiligheid en hygiëne."

De situatie is gewoon niet meer te harden op vlak van veiligheid en hygiëne

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA)

Voor de veiligheid van de reizigers en medewerkers zullen de 30 buslijnen van De Lijn daarom de passagiers vanaf maandag tijdelijk afzetten aan de zijkant van het station, aan de kant van de Vooruitgangsstraat en het Noordplein. De vertrekhalte zal dan aan het Rogierplein komen.

De Lijnwinkel op de ondergrondse verdieping van het Noordstation gaat ook dicht. "Die ligt ook op een plaats waar heel veel overlast is", bevestigt directeur-generaal Roger Kesteloot. Als alternatief versterkt De Lijn haar loketten in Aalst, Leuven en de stelplaatsen van Dilbeek en Grimbergen.

Bekijk de reportage in "Het Journaal" (lees verder onder de beelden):

Videospeler inladen...

Wie is nu verantwoordelijk?

Volgens een overeenkomst uit 1995 tussen De Lijn en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het gewest verantwoordelijk voor "de normen inzake beveiliging, verlichting, verwarming, onderhoud en netheid" in het Noordstation. "Wij stellen vast dat dat niet gebeurt", zegt Kesteloot. Weyts spreekt op zijn beurt van "de aantoonbare contractuele verantwoordelijkheid van het Brussels Gewest".

Ik stel alleen maar vast dat iedereen naar iedereen aan het wijzen is en dat onze reizigers en onze chauffeurs daarvan het slachtoffer worden

Roger Kesteloot, directeur-generaal bij De Lijn

Volgens Weyts is ook de lokale politie in Schaarbeek medeverantwoordelijk voor de moeilijke situatie in het Noordstation. "Zij moeten daar de openbare orde handhaven." Dat Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) naar de spoorwegpolitie wijst, en dus naar een bevoegdheid van federaal N-VA-minister Jan Jambon, vindt Weyts ongehoord. "Alweer dat riedeltje: in Brussel zien ze toch ook het verschil tussen een bus en een trein? De spoorwegpolitie is verantwoordelijk voor de veiligheid op de perrons en de treinen, niet aan bushaltes."

Kesteloot: "Ik stel alleen maar vast dat iedereen naar iedereen aan het wijzen is en dat onze reizigers en onze chauffeurs daarvan het slachtoffer worden."

Herbeluister hieronder het gesprek met Roger Kesteloot in "De ochtend" op Radio 1:

Tijdelijke maatregel

Reizigersvereniging TreinTramBus noemt de halte aan het Rogierplein "allesbehalve ideaal". "Ik kan alleen met lijden vaststellen dat het er ondergronds niet wordt opgeruimd", zegt woordvoerder Peter Thoelen. "Niemand handelt in het belang van de reiziger. Al heeft De Lijn nu wel zelf een stap genomen door een andere oplossing te bieden, omdat het gewest niet over de streep komt." De vereniging is wel duidelijk: dit mag enkel een tijdelijke oplossing zijn. 

Kesteloot en Weyts benadrukken dat het een tijdelijke maatregel is. Maar het is nog onduidelijk wanneer De Lijn zal terugkeren naar het Noordstation. "Dat hangt af van hoe de autoriteiten daar gaan reageren." 

Op lange termijn wil De Lijn trouwens een nieuwe busterminal bouwen, vlakbij het Noordstation. Daarvoor heeft Weyts 2 miljoen euro Vlaams geld vrijgemaakt, maar uitsluitsel over de bouwvergunning laat op zich wachten. "Onze bouwaanvraag dateert van mei vorig jaar. Wel, we hebben zelfs nog nooit antwoord gekregen."

Herbeluister hieronder het gesprek met Ben Weyts in "De ochtend" op Radio 1:

Meest gelezen