Direct naar artikelinhoud
noordstation

Jambon wil transitmigranten volgen met gsm-signaal

De busterminal van De Lijn onder het treinstation Brussel-Noord, waar veel transmigranten verblijven.Beeld Wouter Van Vooren

Door het gsm-signaal van transitmigranten  te volgen, wil binnenlandminister Jan Jambon (N-VA) beter zicht krijgen op de smokkelnetwerken. Maar kan dat de overlast in het Noordstation oplossen?

‘Wifi-snuffelaars’. Die technologische speeltjes moeten helpen om bewegingen van de transitmigranten in kaart te brengen. Het is veiligheidsinstituut Vias dat de voorstellen doet, maar binnenlandminister Jan Jambon (N-VA) is meer dan geïnteresseerd. “Wij zijn er zeker voorstander om deze techniek te gebruiken in het kader van een gerechtelijk onderzoek”, zegt zijn woordvoerder Olivier Van Raemdonck. “We laten het verder onderzoeken, in overleg met Justitie.”

Via de gsm-signalen kan de politie volgen hoe vaak, wanneer en via welke weg ze een poging wagen om tot in het VK te geraken

De ‘snuffelaars’ capteren de gsm-signalen van de transitmigranten aan het Noordstation of het Maximiliaanpark. Op die manier kan de politie volgen hoe vaak, wanneer en via welke weg ze een poging wagen om tot in het Verenigd Koninkrijk te geraken. Een hulpmiddel om de smokkelnetwerken op te rollen. Als dat echt lukt, zal de overlast van de transitmigranten in en om rond het station ook verdwijnen, is de redenering.

Enkel de bewegingen worden gevolgd. Het signaal blijft anoniem, er is ook geen inzage in het surfgedrag of mailverkeer. Het gaat om een gelijkaardige techniek die nu al wordt gebruikt om verkeersstromen op de autosnelweg te monitoren en zo files te voorspellen. Het wordt erg moeilijk om de juiste signalen er uit te filteren. Er passeren dagelijks duizenden mensen in en rond het station. 

Volgens de Gegevensbeschermingsautoriteit, de vroegere Privacycommissie, is er geen bezwaar op het vlak van privacy. “In het kader van de bijzondere opsporingsmethodes is heel wat mogelijk”, zegt voorzitter Willem Debeuckeleare. “Voorwaarde is wel dat een magistraat de toelating heeft gegeven.” 

Een ander technisch hulpmiddel dat Jambon graag zou inzetten in de strijd tegen mensensmokkel zijn ‘slimme geluidscamera’s’

De strategie komt niet uit de lucht vallen. Jambon zette eerder erg in op de uitbouw van een netwerk van camera’s met nummerplaatherkenning langs de snelwegen. Hij trok ook aan de kar zodat de veiligheidsdiensten inzage zouden krijgen in alle passagierslijsten. Het doel is telkens hetzelfde: de verplaatsingen in kaart brengen om zo misdadigers op te sporen, maar vooral zicht krijgen op hun netwerken en modus operandi.

Een ander technisch hulpmiddel dat Jambon graag zou inzetten in  de strijd tegen mensensmokkel zijn ‘slimme geluidscamera’s’. Die combineren beeld en klank om verdachte bewegingen te registreren en meteen te melden. Is er geluid van voetstappen, maar de deur is nog niet open? Mogelijk proberen mensen in de laadbak van de vrachtwagen te klimmen. “Zeker in de haven van Zeebrugge zijn we vragende partij”, zegt Van Raemdonck. Ook daar is normaal gezien geen probleem met de privacy. “De nieuwe camerawet regelt zulke zaken”, zegt Debeuckelaere.

‘Het kost allemaal veel geld en wat bereik je ermee? Je zou beter het vertrouwen van de mensen winnen in plaats van er steeds jacht op te maken’
Charlotte Vandycke.Vluchtelingenwerk Vlaanderen

Vluchtelingenwerk Vlaanderen is niet opgezet met de plannen van Jambon. “Het kost allemaal veel geld en wat bereik je ermee?”, zegt  woordvoerder Charlotte Vandycke. “Die mensen terugvinden is niet zo moeilijk. Bovendien zou je beter hun vertrouwen winnen, in plaats van er steeds maar jacht op te maken.” 

De aankondiging komt er nadat de discussie over de transitmigranten gisteren opnieuw opflakkerde. Omdat de overlast in het Noordstation te groot is geworden, kondigde De Lijn aan dat er vanaf maandag er geen bussen meer stoppen en vertrekken. De haltes zullen iets verderop zijn.

Asielaanvragen pieken

De discussie sleept al maanden aan, maar door de aankomende winter wordt ze steeds meer acuut. Het Noordstation is stilaan de ‘winterversie’ van het Maximiliaanpark aan het worden, omdat er zo veel transitmigranten hun toevlucht zoeken. 

Tegelijk piekt het aantal asielaanvragen van mensen die net in ons land toekomen. De dienst vreemdelingenzaken kan de toestroom niet aan, waarna Francken een limiet instelde van maximaal 60 aanvragen per dag. Daardoor belandden er sinds donderdag volgens het Rode Kruis 70 mensen op straat. Wie zich niet kan laten registeren, heeft geen immers geen recht op opvang. 

Heel wat onder hen wandelen meteen door naar het Noordstation even verderop.