DISCUSSIE. Moet het onderwijs jongeren beter met geld leren omgaan?

Financieel onderzoek wijst uit dat te veel jongeren laks en onwetend zijn als het over betalen gaat. Moet het onderwijs onze jongeren, die opgegroeid zijn met apps en voor wie geld iets louter virtueels is, beter met centen leren omgaan?

ph

Bijna de helft van de 18- tot 35-jarigen heeft het afgelopen jaar een rekening te laat betaald, zegt het onderzoek. “Jongeren betalen eerder de dingen die ze het liefst hebben”, zegt A. B. , UAntwerpen-student en voormalig bestuurslid van Capitant, een financiële studentenvereniging. Hij pleit ook voor meer financiële aandacht in het onderwijs. Ook de verleidingen van online shoppen zijn, vooral bij meisjes, enorm groot.

Wat kan het onderwijs hier betekenen? Moet er in de klas meer aandacht zijn voor het dagelijkse budgetteren, het omgaan met geld en facturen, of het sparen? Of zit dit in de opvoeding? En wat met de wijzigingen in de maatschappij, zoals betaal-apps, online winkels en kredietformules?

Reageer via onderstaand formulier. Een selectie van de reacties wordt dinsdag gebundeld in Gazet van Antwerpen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER