Direct naar artikelinhoud
Amazon

Waarom Amazon pop-upwinkels opent waar je niks kan kopen

Beeld van een Amazon pop-upwinkel in Milaan.Beeld RV/ Amazon

Londen, Milaan, Rome, Madrid, Berlijn en nu Amsterdam. De retailgigant Amazon duikt sinds vorig jaar voor enkele dagen met pop-upwinkels op in Europese steden om dan weer even snel te verdwijnen. Wat moeten we daar achter zoeken?

Een winkel waar je niks kan kopen, klinkt als een café zonder bier. Toch lijkt net dat concept een belangrijke strategie te zijn in het Europese veroveringsplan van technologiegigant Amazon. Vorig weekend opende het voor twee luttele dagen een boetiek met de naam House of Holidays in hartje Amsterdam. Ook in andere Europese steden zoals Londen, Milaan en Madrid doken er tijdelijke winkels op.

Klanten kunnen er kennis maken met producten die ze op Amazon kunnen bestellen. Niet alle producten natuurlijk. Want volgens ScrapeHero, een bedrijf dat data van websites plukt en analyseert, verkoopt Amazon wereldwijd meer dan 500 miljoen producten. In Amsterdam waren er ook creatievelingen die kerstkaarten tekenden en stilisten die helemaal mee waren met de laatste wintertrends.

‘Die winkels dienen ook helemaal niet om producten te verkopen’
Jorg Snoeck, RetailDetail

Iets kopen in zo’n winkel is onmogelijk. Bezoekers kunnen wel artikelen scannen en online bestellen. Maar waarom stopt Amazon al die moeite in een winkel om mensen te leren online boodschappen doen?

Zelfs in België, waar consumenten minder snel dan onze buurlanden de weg naar het online winkelen vonden, domineert Amazon de onlinewinkelmarkt al. Dat blijkt onder andere uit de cijfers die handelsfederatie Comeos in januari publiceerde: Amazon.fr was de populairste webshop in België. Op de vijfde plek stond Amazon.com en op plaats zeven prijkte Amazon.de.

Onpersoonlijke machine

“Die winkels dienen ook helemaal niet om producten te verkopen”, zegt retailexpert Jorg Soeck. “Amazon ziet zijn pop-upwinkels als een medium.” Ze moeten mensen met andere woorden iets vertellen. En die boodschap is duidelijk: Amazon is geen onpersoonlijke machine, want er werken ook mensen. “Het gezegde luidt: de prijs is de moeder van alle bezwaren”, zegt Snoeck. “Toch moeten ook onlineprijsspelers het vertrouwen van hun klanten weten te winnen. Mensen vertrouwen sneller mensen, dan merken, verhalen of bedrijven.”

Daarnaast zijn de pop-upwinkels een ideale manier om mensen te laten kennis maken met twee producten die strategisch van groot belang zijn voor Amazon. 

Ten eerste is er Amazon Prime. Met die abonnementsdienst van 3,99 euro per maand, of een jaarlidmaatschap van 49 euro, kunnen Prime-leden ongelimiteerd gratis pakjes binnen één dag laten bezorgen. Daarbovenop krijgen Prime-klanten ook toegang tot een streamingdienst die doet denken aan Netflix met door Amazon geproduceerde series zoals ‘The Grand Tour’, ‘The Man in the High Castle’ en ‘Transparent’.

Onderzoeksbureau Deloitte publiceerde eerder dit jaar cijfers dat zes procent van de Belgen een abonnement heeft op Amazon Prime. Daar zit dus nog een grote groeimarge.

Tussen twee stoelen

Ten tweede is er het gevecht om onze stem. Amazon zou niet liever hebben dan dat iedereen een Amazon Echo in zijn huiskamer, keuken en slaapkamer plaatst. De technologiegigant hoopt dat we in de toekomst al onze aankopen via de praatpaal zullen bestellen. Op die manier manoeuvreert het bedrijf zich in een oppermachtige positie: het kan perfect achterhalen en op termijn voorspellen welke producten we allemaal aankopen.

Toch vermoedt Snoeck niet dat Amazon binnenkort een gelijkaardige winkel in Brussel of Antwerpen opent. België valt tussen twee stoelen. “In Frankrijk is Amazon al een sterk merk, en in Wallonië vinden mensen gemakkelijk de weg naar Amazon.fr. Vlamingen moeten het, net als de Nederlanders, doen met een slecht vertaalde pagina op het Duitse Amazon.de-domein.”

De pop-upwinkel in Amsterdam laat uitschijnen dat Amazon ook de Nederlandstalige markt niet links wil laten liggen. De technologiereus liet aan De Morgen weten dat er geen pop-ups op het programma staan in België. 

‘Wij zijn geen robots’

De mensen in verdeelcentra van Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk legden eind vorige week het werk neer. Ze eisten betere werkomstandigheden en ondersteunden hun actie met de hashtag ‘wearenorobots’ of “wij zijn geen robots”. 

“Van Black Friday (de onlinekoopjesgekte die overwaaide uit de Verenigde Staten, FE) tot Kerstmis worden er veel extra uren gepresteerd, maar die worden minder goed vergoed dan in bedrijven met cao’s”, zei een Duitse vakbondsvertegenwoordiger. Amazon maakte zich sterk dat het een goede werkgever is, omdat veel werknemers al jaren voor het bedrijf werken.