Valsspelen, eenhoornkaka en een pratende pop: dit willen kinderen écht krijgen van Sinterklaas

Sinterklaas en zijn pieten zijn in het land, klaar om in de nacht van 5 op 6 december over de daken te wandelen en de cadeaus op het verlanglijstje van kinderen in de schoorsteen te droppen. En wat mag er de volgende ochtend allemaal in huis liggen? “Vooral multimedia, maar ook klassiekers - al dan niet met een twist”, klinkt het bij speelgoedketens.

vwh

Multimania

Als er één ding helemaal bovenaan mening verlanglijstje prijkt, dan is het wel multimedia. “De vraag stijgt serieus. We merken dat ook jongere kinderen nu vaker een console en bijhorende spelletjes krijgen. De Nintendo Switch is momenteel in trek. Voor de hele jonge kinderen is er een soort tussenoplossing zoals de spelcomputers van onder andere V-tech”, zegt Gauthier Vervaeke van Fun. De trend wordt bevestigd bij Dreamland, dat een trendrapport rond Sinterklaas samenstelde. “Robotica verovert de speelgoedwereld”, staat erin. In die categorie scoort de zogenoemde Luvabella-pop, een interactieve baby die meer dan duizend reacties kan geven. Het komt erop neer ze goed te verzorgen. Hoe beter dat verloopt, hoe meer het speelgoed ‘bijleert’. In dezelfde categorie zit Rock-a-Too, een interactieve papegaai die grappig reageert op geluid, licht en aanrakingen.

Verzamelrage

Een tweede opvallende trend is die van de collectables. Ofte: speelgoed dat je kan verzamelen. Op dat vlak zijn de poppetjes van L.O.L Surprise heel gegeerd. “Vorig jaar bestonden er enkel ballen met poppetjes erin, nu is het gamma uitgebreid met huizen en andere benodigdheden voor de figuurtjes. Een groeiende trend”, weet Vervaeke. Poopsie is nieuw en combineert vijf hypes in één: slijm, eenhoorns, het lachend kakske, verzamelen en unboxing. Het concept? “Op voorhand weet je niet wat je koopt. Het begint met een doos vol verrassingen en eindigt met een eenhoorn die glitterslijm produceert”, aldus het rapport van Dreamland.

K3 daalt, Nachtwacht stijgt

Net zoals vorig jaar staat er niet veel merchandising van K3 op de verlanglijstjes. Van de Studio-100 reeks Nachtwacht daarentegen wel. Op het vlak van licenties verder weinig veranderingen: Paw Partol blijft populair. Van het feit dat Disney volgend jaar uitpakt met een tweede Frozen-film is vandaag nog niets te merken.

Klassiekers (met een twist)

Het nieuwste speelgoed mag dan wel hip zijn, de klassiekers zoals kapselhoofden, werkbanken, keukentjes, Lego en gezelschapsspellen blijven relevant. Bij dat laatste valt Vervaeke iets op: “De Monopoly-editie voor valsspelers schiet er met kop en schouders bovenuit”, klinkt het. De kleine verschuiving merken ze ook op bij Dreamland, samen met een toenemende interesse voor ludieke spelletjes om onder vrienden te spelen. De eerdere successen Pie Face en Speak out maken plaats vrij voor onder meer Resto Presto en Hapjeskroon.

Jongens en meisjes van de wetenschap

Razend populair en tegelijk ook educatief: STEM-speelgoed. De term staat voor (Science), technologie (Technology), ingenieurswetenschap (Engineering) en wiskunde (Mathematics) en moet kinderen op een speelse manier in contact brengen met verschillende wetenschapsdomeinen. Deze hype, die beide speelgoedketens duidelijk merken, vertaalt zich onder meer in dozen om zuiver water, parfum of zeep kan maken, maar evenzeer in een nieuwe generatie knikkerbanen die werken op basis van zwaarte- en magneetkracht. “Deze mix leidt ertoe dat kinderen krijgen wat ze willen en dat ouders iets kunnen geven vanuit een educatief standpunt”, zegt Vervaeke.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer