“Piloten Lion Air vanaf opstijgen in gevecht met op hol geslagen besturingssysteem”
De piloten van het gecrashte Lion Air-toestel hadden al direct na de start problemen met de besturing van het vliegtuig. Sensoren gaven verkeerde informatie, daardoor dook de neus van het vliegtuig telkens naar beneden. Dat heeft de Indonesische Nationale Commissie voor Transportveiligheid (KNKT) gezegd bij de voorstelling van zijn voorlopige rapport.
Meer dan 24 keer wisten de piloten het toestel handmatig weer recht te krijgen, na 11 minuten verloren zij definitief de controle over de Boeing 737 Max waarna het vliegtuig in zee stortte. Daarbij kwamen 189 mensen om het leven.
(Lees verder onder de video)
Verkeerde informatie
De data van de vluchtrecorder bevestigt de theorie van de onderzoekers over een niet goed functionerend computersysteem in dit type Boeing. Dit systeem, genaamd MCAS, zou verkeerde informatie doorgegeven hebben. De piloten zouden bovendien niet goed geïnstrueerd zijn wat te doen om dit systeem te overrulen. Of dit ook echt de oorzaak is van de crash, moet nog blijken.
Tijdens de vlucht ervoor was al een technisch probleem opgedoken. Het toestel had daarom geen toestemming mogen krijgen om te vliegen. Volgens Nurcahyo Utomo, het hoofd van het KNKT, kreeg het toestel tijdens de vorige vlucht van Denpasar naar Jakarta een technisch mankement. De piloot besliste echter om zijn vlucht verder te zetten.
“Naar onze mening was het vliegtuig niet meer in staat om te vliegen en had het niet moeten verder vliegen”, zei hij tijdens de persconferentie. Beter was geweest dat het toestel was teruggekeerd naar zijn vertrekpunt in Denpasar op het eiland Bali, ging hij verder.
In zijn voorlopige onderzoeksrapport wijst de KNKT er tot slot op dat de lagekostenmaatschappij Lion Air zijn veiligheidsmaatregelen verder moet versterken. Er zijn maatregelen nodig om de “veiligheidscultuur te verbeteren”, en om ervoor te zorgen dat de operationele documenten die de reparaties aan de toestellen oplijsten “goed ingevuld en gedocumenteerd worden”, klinkt het.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ramptoestel Lion Air had zelfde probleem op vier laatste vluchten
-
Duiker sterft bij zoektocht naar lichamen van inzittenden Lion Air-toestel
In Jakarta is een duiker overleden tijdens de zoektocht naar lichamen van inzittenden en brokstukken van het gecrashte Lion Air- vliegtuig. Dat melden de Indonesische autoriteiten. De 48-jarige Syahrul Anto werd gisteren onder water bewusteloos aangetroffen door zijn duikpartner. Alle hulp kwam te laat. -
Emotioneel moment: familieleden slachtoffers neergestort Lion Air-toestel naar crashsite gebracht
-
-
KIJK. Nederlandse Anita draagt al 11 jaar protheses na neusamputatie wegens zeldzame kanker: “Ik heb voorraad zomer- en winterexemplaren”
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Defect rampvliegtuig Lion Air dreigt ook bij andere nieuwe toestellen Boeing
-
Onderwaterbeelden tonen ravage van brokstukken van gecrasht vliegtuig Lion Air
-
Familie van passagier gecrasht Lion Air-toestel sleept Boeing voor rechter
De nabestaanden van een Indonesische passagier die omkwam bij de crash van het toestel van Lion Air vorige maand, slepen de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing voor de rechter. Dat maakt hun advocaat bekend. De Boeing 737 MAX 8 stortte neer in de Javazee, 13 minuten na het opstijgen op de internationale luchthaven Soekarno-Hatta op 29 oktober. Alle 189 inzittenden kwamen om het leven. -
Opnieuw toestel van Lion Air in de problemen op Indonesische luchthaven
Slechts enkele dagen na een rampzalige crash van een passagiersvliegtuig van de Indonesische lagekostenmaatschappij Lion Air heeft een ander toestel van dezelfde maatschappij op een luchthaven op Sumatra een lichtmast geraakt. Daarbij raakte de vleugel van het toestel beschadigd. Dat deelde Lion Air mee. -
VIDEO. Duikers vinden motor en landingsgestel van gecrasht Lion Air-vliegtuig
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDon Tessers
Meta Embrechts
Dirk Van Brussel
Mohamed Kabbal
RENE LENAERTS