Een motor van het neergestorte vliegtuig wordt onderzocht.
Volledig scherm
Een motor van het neergestorte vliegtuig wordt onderzocht. © REUTERS

“Piloten Lion Air vanaf opstijgen in gevecht met op hol geslagen besturingssysteem”

De piloten van het gecrashte Lion Air-toestel hadden al direct na de start problemen met de besturing van het vliegtuig. Sensoren gaven verkeerde informatie, daardoor dook de neus van het vliegtuig telkens naar beneden. Dat heeft de Indonesische Nationale Commissie voor Transportveiligheid (KNKT) gezegd bij de voorstelling van zijn voorlopige rapport. 

11 reacties

  • Don Tessers

    5 jaar geleden
    Hoe zit het met de data van soortgelijke toestellen bij andere Maatschappijen? Moet er geen grootschalige controle uitgevoerd worden?
  • Meta Embrechts

    5 jaar geleden
    Boeing .... geef mij maar de A321neo of de A350 ... veel veiliger
  • Dirk Van Brussel

    5 jaar geleden
    Lag het aan Lion Air ? Er waren nog problemen gemeld met dat type vliegtuig !
  • Mohamed Kabbal

    5 jaar geleden
    KNKT zegt dat er maatregelen nodig zijn om het veiligheidscultuur te verbeteren en reparaties weer te geven, weet hij dan niet dat dit een spiksplinternieuwe Boeing 737 Max was? De piloten treft geen schuld. Als het computersysteem faalt en zij telkens weer moeten ingrijpen dat geeft geen vertrouwen. En toch vind de media het nuttig telkens Low-Cost erbij te vermelden precies of de andere maatschappijen naadloos vliegen.
  • RENE LENAERTS

    5 jaar geleden
    De modernste "fly by wire" toestellen kunnen niet meer volledig handmatig zonder boordcomputer gevlogen worden. Een computercrash doet ook het toestel crashen. Bovendien worden nu piloten opgeleid zonder één uur solo op een groot toestel. Het is leren van de boordcommandant in de praktijk!