Videospeler inladen...

Sepideh Sedaghatnia: "Bijna wekelijks maak je mee dat iemand je chanteert in je eigen zaak"

"We laten ons niet onterecht intimideren, in naam van Hofke van Bazel en veel andere restaurateurs zijn we het beu dat bepaalde personen sociale media misbruiken als chantage of intimidatie." Dat was de eerste zin in een open brief van Gina Miurin van sterrenrestaurant Hofke van Bazel deze week. In "Van Gils en Gasten" kwam ze getuigen over de chantagemiddelen die sommige klanten vandaag de dag niet schuwen. Ook sommelier Sepideh Sedaghatnia van Divin by Sepi getuigde over haar eigen nare ervaringen.

Gina Miurin schreef haar open brief op Facebook naar aanleiding van een gast die drie uur voor het inchecken zijn kamer wou annuleren vanwege ziekte. Die gast was echter niet tevreden dat hij zijn voorschot niet kon terugkrijgen. "Wij hebben ook een bedrijf, mensen in dienst en leningen om af te betalen, het is normaal dat het voorschot betaald wordt", verdedigt Miurin zich. "Maar dan belt men mij terug en word ik uitgemaakt met de verschrikkelijkste woorden. Men intimideert me en zegt dat ze me volledig gaan zwartmaken op sociale media en men doet dat dan ook, nog voor ik mijn crew kan verwittigen." De "gast" schreef onder meer in een review: "Hier komen we nooit meer terug", terwijl hij er eigenlijk nooit was geweest.

Miurin wil met haar open brief het gebruik van sociale media als chantagemiddel aanklagen. "Men wenst iets puur uit eigen winstbejag en men gaat dreigen. Het loopt helemaal uit de hand. Je moet eens denken wat dat doet met jonge restaurateurs die nog maar net begonnen zijn en die zo gechanteerd worden."

Drie dagen na een aanvaring met een klant was ik er nog niet goed van

Ook Sepideh Sedaghatnia kan ervan meespreken. "Tegenwoordig maak je het bijna wekelijks mee, dat mensen je chanteren en met je imago proberen te spelen, echt in je eigen zaak zelfs. Een paar weken geleden zat een persoon met de vinger naar mij te wijzen, drie dagen later was ik er nog altijd niet goed van. Ik wist niet wat ik moest doen: moest ik een klacht neerleggen? Na een glaasje te veel weten we ook niet goed hoe een persoon gaat reageren."

"Sinds de zomer krijgen we inderdaad regelmatig meldingen binnen van leden die niet weten hoe ze daarmee moeten omgaan", reageert Matthias De Caluwe, CEO van Horeca Vlaanderen. "De klant is uiteraard koning, maar men mag dat niet misbruiken. Een sociale mediapost kan echt gevolgen hebben."

Dit kan tot faillissementen leiden

Ook De Caluwe wil aan de alarmbel trekken. "Als restaurateurs hun droom willen realiseren, dan kost dat verschrikkelijk veel geld zonder dat ze eigenlijk weten of het een succes zal worden. De klant gaat uiteindelijk oordelen wanneer hij of zij langskomt, of het al dan niet een fantastische plek is, maar dit (het gebruiken van sociale media als chantage nvdr.) kan tot faillissementen leiden."

Meest gelezen