VN schakelt Stella McCartney in om vervuiling in de kledingindustrie recht te zetten

Mode is, na olie, de meest vervuilende industrie. En daar horen we van wakker te liggen. Op de volgende klimaattop in Polen zal Stella McCartney een VN-charter voorstellen rond duurzame kleding. “We hebben niet veel tijd meer.”

edm

Er zijn al redelijk wat modemerken die hun best doen om het milieu minder te belasten, maar het gros van de kleding die we dragen heeft nog steeds een zware impact op de natuur. Een grote hervorming dringt zich op wanneer we de klimaatdoelstellingen van Parijs willen halen. Met een charter waaraan de Britse modeontwerpster Stella McCartney heeft meegewerkt (zelf al jaren een voorvechtster van duurzame kleding) hoopt de VN meer te kunnen doen dan een steentje in de rivier te verleggen.

Het charter, waaraan ook andere grote modelabels hebben meegewerkt, wordt op 10 december voorgesteld op de klimaatconferentie in het Poolse Katowice. McCartney hoopt dat het charter “alarmbellen zal doen afgaan”, al wil ze vooral bekomen dat ontwerpers en modelabels eindelijk hun krachten zullen bundelen.

Ethisch geproduceerde grondstoffen zijn nu nog vaak te duur, omdat de vraag ernaar veel te klein is. “De mode-industrie houdt vast aan haar oude werkwijzen omdat het goedkoper en gemakkelijker is. We kunnen dit alleen oplossen als we samenwerken”, vertelt de ontwerpster aan The Guardian.

Grote spelers

“We hebben niet veel tijd meer voor verandering, maar ik geloof er oprecht in dat het nog mogelijk is. Ik zou mijn werk niet kunnen doen, mocht ik daar niet in geloven”, aldus McCartney. “Er hangt zoveel schuld en angst vast aan praten over duurzaamheid, en dat helpt de zaak niet vooruit. Het is essentieel dat de grote spelers in de industrie willen meedoen, want dat verandert de prijszetting.”

Voorlopig komt er vooral steun voor het charter van de grote kledingketens. “Fast fashion heeft de grootste impact op het milieu, dus zij zijn ook de belangrijkste schakel voor verandering”, meent de ontwerpster. Al hoopt ze ook dat de luxe-industrie zal aansluiten, en duurzaamheid zal prioriteren. Niet vanwege de groepsdruk, maar vanuit een soort opwinding. “Wie wil nu nog praten over de kleur van het seizoen of de volgende it-bag? Ik ben enkel nog geïnteresseerd in een gesprek over duurzaamheid. Vooruitzichten voor leder uit het laboratorium, dat is pas een onderwerp dat me aanspreekt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer