Brussel-stad: nieuwe meerderheid gaat voor participatief en groen stadsproject

© BELGA

Brussels burgemeester Philippe Close (PS) heeft donderdag het nieuwe meerderheidsakkoord en het nieuwe schepencollege voorgesteld. PS, Change.Brussels, Ecolo-Groen en DéFI gaan samen voor een participatieve en groene stad met een nieuw mobiliteitsplan. De stad Brussel heeft ook opnieuw twee Nederlandstalige schepen met Bart Dhondt (Groen) en Ans Persoons (Change.Brussels).

adm

Na anderhalve maand van vergaderingen legden burgemeester Close en zijn schepenen trots een meerderheidsakkoord van 180 pagina’s voor. Ecolo-Kamerlid Benoît Hellings wordt eerste schepen en krijgt klimaat en sport als bevoegdheden. De groenen krijgen nog drie zitjes in het schepencollege: Bart Dhondt wordt schepen van mobiliteit en openbare werken, Arnaud Pinxteren wordt schepen van het jonge kind, burgerparticipatie en stadsvernieuwing en Zoubida Jellab wordt bevoegd voor openbare netheid en groene ruimten. Liesbet Temmerman van Ecolo wordt voorzitter van de gemeenteraad.

Fabian Maingain van DéFI wordt schepen van economie, werk, smart city en administratieve vereenvoudiging. Ans Persoons keert na haar succes met Change.Brussels terug in de meerderheid en wordt schepen van stedenbouw, Nederlandstalig onderwijs en Nederlandstalige aangelegenheden.

De overige zitjes in het college worden ingevuld door de PS: Faouzia Hariche wordt schepen van openbaar onderwijs, jeugd en personeel, Mohamed Ouriaghli krijgt huisvesting, openbaar patrimonium en gelijke kansen. Ahmed El Ktibi wordt schepen van burgerlijke stand, bevolking en internationale solidariteit. Nieuwkomer Delphine Houba wordt schepen van cultuur en evenementen en Karine Lalieux wordt OCMW-voorzitter. De nieuwe groen-rode meerderheid wilt het signaal dat de kiezers gaven volgen en gaat daarom stevig inzetten op mobiliteit, participatie en verbeteringen van de levenskwaliteit met een focus op schone lucht. “We willen buiten onze muren treden en contact zoeken in de wijken. Dat is de rode draad van dit meerderheidsakkoord”, zegt burgemeester Close.

Het grote thema in Brussel-stad is en blijft mobiliteit en gezonde lucht. De groenen krijgen die verantwoordelijkheden in handen. Er komt een nieuw mobiliteitsplan, maar daar zal de nodige tijd voor genomen worden samen met de gebruikers. Een deadline is er niet. Brussel-stad moet een “stad op 10 minuten” worden waarbij alle voorzieningen zoals crèches en scholen op 10 minuten wandelafstand zijn. “Elke wijziging in de publieke ruimte moet afgestemd zijn op kinderen, voetgangers en fietsers. De zachte mobiliteit moet een natuurlijk iets worden. De auto heeft nog zijn plaats in Brussel, maar niet alle. Wij willen het voorbeeld van België zijn”, stelt Benoît Hellings.

Op het vlak van klimaat en luchtvervuiling wil de nieuwe meerderheid ook participatief te werk gaan en zal de vooruitgang regelmatig getoond worden in de verschillende wijken. Aansluitend op het klimaataspect gaat de stad Brussel zelf investeren in de renovatie van sociale woningen, een bevoegdheid die bij het Brussels gewest ligt. Burgemeester Close wil echter een versnelling zien en dus maakt de stad zelf middelen vrij. “Het is niet mogelijk dat huurders soms meer betalen voor hun energiefactuur dan voor de huur zelf”, stelt de Brusselse burgervader.

Het onderwijs krijgt in de strijd tegen sociale ongelijkheid ook een prioritaire rol in het nieuwe bestuur. “We gaan voor een verlaging van de scholenkosten om te komen tot een volledig gratis onderwijs. Ook de kost voor naschoolse opvang moet naar omlaag”, aldus Close.

Over de decumul tenslotte waren zowel PS en Groen, want “dit stadsbestuur wordt het eerste college met full-time burgemeester en schepenen”, klonk het.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen