Flessengeluk! Dit zegt je parfum over jou
‘Een parfum vertelt meer over een vrouw dan haar handschrift,’ zo liet grootmeester Christian Dior zich ooit ontvallen. Gelijk had hij, want een beeld mag dan meer zeggen dan duizend woorden, een geur verklapt iets dat we überhaupt niet onder woorden kunnen brengen.
Geen zintuig dat zo sterk verbonden is met onze emoties als het reukvermogen. De reden daarvoor moeten we gaan zoeken in ons brein. Geuren worden op een andere manier verwerkt dan audiovisuele prikkels, legt parfumdokter Sofie Albrecht uit. “Alles wat we zien en horen wordt op een rationele manier verwerkt en verfijnd, nog voor onze hersenen er een reactie aan koppelen. Bij geurprikkels is dat anders: die bevinden zich in het emotionele gedeelte van de hersenen. Daardoor vindt er geen rationalisering van informatie plaats, maar wordt er onmiddellijk op gereageerd, als een soort van reflex. Doordat we ons bovendien in het emotionele netwerk bevinden, is die reactie heel gevoelsmatig.” Dat de geur van lavendel je terugkatapulteert naar de badkamer van je oma of een verse regenbui herinneringen oproept aan natte fietstochten naar je middelbare school, is dus helemaal niet zo gek.
Daarom ook dat geuren een enorm effect hebben op anderen. Misschien niet zo sterk als een visuele indruk, maar net omdat we automatisch emotioneel reageren op een geur, kan je het ook op een slimme manier gaan inzetten. Dan wordt het een soort van spelletje. Neem nu bijvoorbeeld bij een sollicitatie: dat is niet het moment om iets heel sensueel te dragen, maar net een zakelijke, efficiënte geur. Ik denk dan aan een lichte frisse geur zoals citrus. Die geeft een dynamische indruk én stoort niet. Ga je naar een date, dan kies je natuurlijk een meer sensuele geur. Net daarom geloof ik niet in één parfum. Veel mensen hebben het ideaalbeeld van een signatuurgeur die bij hen past. Maar je hele persoonlijkheid vatten in één flesje? Dat klopt niet. Ik vergelijk het graag met een goede jeansbroek. Die kan je voor ontzettend veel momenten gebruiken, maar je gaat er toch ook niet mee naar een trouwfeest. Hetzelfde geldt voor parfum. Eigenlijk is het en onzichtbaar accessoire, dat je net als je kleding en make-up aanpast aan de situatie en je gevoel.
Welke boodschap draag je nu zelf uit met je favoriete parfum? Dit zijn de connotaties:
Bloemig: dit is niet voor niets de grootste categorie voor damesgeuren. Bloemige geuren stralen vrouwelijkheid uit. Het zijn de hoge hakken onder de parfums.
Citrus: deze geur is typisch voor de zomer, en geeft daardoor ook een frisse indruk. Het is dynamisch en opwekkend, maar werkt ook verjongend.
Hout: een houtgeur is een karaktergeur. Ze zijn niet sensueel, je draagt ze niet om iemand te verleiden, maar echt voor jezelf. Ze stralen maturiteit en zelfzekerheid uit.
Kruidig: een frisse kruidengeur zoals fougère is een ideale geur voor op de werkvloer, ze worden dan ook vaak gebruikt als aroma in kantoren. Ga liever naar de kruidige, oosterse geuren dan komt het eerder sensueel over.
Groene geur: deze parfums hebben een meditatief karakter. Ze verraden ambitie en zelfvertrouwen, want je draagt ze vooral voor jezelf, om je te focussen.
Oriëntaals: deze parfumgroep straalt sensualiteit uit, en is het ideale parfum om iemand mee te verleiden.
Fruitgeuren: bij fruitige geuren denken we vaak aan zomer, en dat is niet zo toevallig. Ze zijn sprankelend en licht, waardoor je al snel als een vrolijk persoon overkomt. Maar het maakt deze geuren ook tot de ideale oppepper voor jezelf als je eens een dipje hebt.
Juliette Has A Gun Moscow Mule, € 85,10 bij Parfuma
Paco Rabane Pure XS For Her, € 52,90 bij ICI PARIS XL
Givenchy L’Interdit, € 78,90 bij Planet Parfum
Le Labo Patchouli, € 152 bij Le Labo
Tom Ford Fougère d’Argent, € 202 bij Senteurs d’Ailleurs
Viktor & Rolf Bon Bon, € 71 bij ICI PARIS XL
Jo Malone Green Wheat & Meadowsweet, € 56 bij Jo Malone
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kleine bubbeltjes en roodheid rond je mond of ogen? Dan heb je hetzelfde kwaaltje als Hailey Bieber. Zij en dermatoloog geven tips
-
Zweedse apotheek verbiedt bepaalde skincare onder de 15 jaar. Welke producten zijn wél geschikt voor de jonge huid?
In Zweden heeft farmaketen Apothek Hjärtat beslist om niet langer bepaalde verzorgingsproducten te verkopen aan skincarefans jonger dan 15 jaar. Want niet alle crèmes en serums zouden geschikt zijn voor een jonge huid. Moeten we binnenkort met onze identiteitskaart naar de apotheek? En welke producten zijn wél geschikt voor een jonge huid? -
Steeds meer Vlamingen helen gebroken hart met een ‘divorce ring’: “Ik heb ook goede herinneringen aan de scheiding”
Terwijl we vroeger na een mislukt huwelijk onze trouwring diep en duister opborgen, blijven we er nu vaker mee pronken. Dat merken Vlaamse juweliers. Mensen die hun trouwring bij hen tot een nieuw design laten herwerken, zien het als een deeltje van hun leven dat ze willen blijven koesteren: “Sommigen beginnen te huilen.” -
-
Van kaaklijn om U tegen te zeggen tot ‘hunter eyes’: hoe onschuldig is ‘looksmaxxing’, de nieuwe online trend voor jongemannen?
-
NINA lanceert Moederdagcollectie met Bel&Bo: dit zijn de favorieten van de mode-experts. “Roze is de nieuwe ‘neutral’”
Vanaf vandaag ligt de nieuwe collectie van NINA en Bel&Bo in de rekken. Verwacht je aan zachte pastelkleuren en romantische silhouetten, mooi op tijd voor warmere dagen en Moederdag. NINA-moderedacteur David Devriendt en drie experts uit de Belgische modeketen tippen hun favoriete stuk: “Die snit is flatterend voor elk figuur.” -
PREMIUM2
Nu zelfs coureurs, voetballers én acteurs er één dragen: zo werd het iconische ‘honkbaljasje’ weer hip
Ook gezien hoe de stervoetballers van Manchester City er verplicht in rondliepen voor én na hun Champions League-match in Madrid? Terwijl eerder zelfs de coureurs van Visma-Lease a Bike er ietwat potsierlijk mee aan de start van de Ronde van Vlaanderen verschenen. Dat kan maar één ding betekenen: het honkbaljasje – of ‘varsity jacket’ – heeft het hoogtepunt van hipheid bereikt. Portret van een bewust opzichtig kledingstuk dat tot 1972 zelfs ‘verboden’ was voor vrouwen. -
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
-
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
PREMIUM
Spuitje zalmsperma of potje slakkenslijm? 6 bizarre nieuwe beautytrends: “Dit vermindert donkere kringen rond ogen”
Natuurlijke cosmetica is populair. En dat mag je tegenwoordig wel heel erg letterlijk nemen. Van slakkenslijm over slangengif tot sperma van zalm: we smeren en spuiten de gekste ingrediënten in naam van een beestig mooie huid. Onze beautyredactrice licht zes opvallende bestanddelen uit: wat beloven ze juist? En hoeveel betaal je ervoor? “Dit zou hetzelfde als botox doen.” -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer