Doorsnee Belg toch niet zo ‘social’ op online media als wordt gedacht
Uit een grootschalig marktonderzoek blijkt dat amper 69 procent van de Belgen zijn sociale media wekelijks checkt. Vaak wordt dat percentage hoger ingeschat, vooral dan door reclamemakers. Ook andere activiteiten waaronder tv kijken en nieuws volgen, gebeurt minder vaak online via applicaties.
Marktonderzoeksbureau Profacts controleerde de online activiteit van 1.334 Belgen in nauwe samenwerking met BD myShopi en UBA (Unie van Belgische Adverteerders). Uit dat onderzoek bleek dat de leefwereld van de gemiddelde Belg enorm verschilt van die van een marketeer of reclamemaker. Terwijl 94 procent van zulke marketeers wekelijks zijn sociale media controleert, liggen de eigenlijke gebruikscijfers van de Belgen maar liefst een kwart lager (69 procent).
De Belg is niet mee met zijn tijd
Wekelijks duiken er nieuwe online diensten en producten op -vaak in de vorm van een handige app- die ons leven makkelijk horen te maken. Maar daar maakt de Belg voorlopig nog geen gebruik van. Zo worden diensten als Uber (9 procent) en Airbnb (17 procent) in de realiteit maar door een beperkt deel van bevolking gebruikt.
De grote winnaars zijn dan weer Spotify en Netflix die aanslaan bij een breed en divers publiek: een op de drie gebruikt wel eens Spotify en bijna 40 procent gebruikt Netflix om series en films te streamen.
Ook de laatste wearables en gadgets zijn nog niet doorgebroken bij het grote publiek. Zo is maar een zeer klein deel van de Belgische bevolking in het bezit van een VR-bril (4 procent), smartwatch (9 procent) of drone (6 procent).
Digitaal mediagebruik
Ook het mediagebruik geniet niet noodzakelijk een digitale voorkeur. Bijna 70 procent van de Belgen leest wekelijks de krant. En de helft daarvan verkiest ook de helft van de tijd een papieren krant boven digitaal nieuws. Reclamemakers verkiezen dan weer een digitale vorm van de actualiteit. Denk daarbij aan de verschillende nieuwsapplicaties.
Verder kijkt de doorsnee Belg liever live of licht uitgesteld en doet hij minder vaak beroep op streaming- of on demanddiensten zoals Netflix. Zo kijkt de gemiddelde Vlaming twee uur en 50 minuten televisie per dag. En twintig procent van die tijd spendeert men aan de stremmingsdiensten. Bij reclamemakers is dat veertig procent.
Marketeers leven in een hogere versnelling
Tot slot hebben marketeers een drukker leven en vestigen ze zich voornamelijk in stedelijke gebieden. Bovendien wil zestig procent doorgroeien in hun functie, terwijl dat bij de doorsnee Belg amper veertig procent is.
“De levensstijl en het mediagedrag van de marketeer wijkt heel erg af van de gemiddelde Belg”, aldus Tim De Witte van BD myShopi. “Opvallend is dat reclamemakers niet altijd kunnen inschatten hoe hun doelgroep zich gedraagt."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
-
KIJK. Van schattig varkentje naar moordlustige weerwolf: ‘Peppa Pig’ jaagt jonge kijkers stuipen op het lijf
YouTube staat vol gewelddadige tekenfilmpjes voor kleine kinderen. Het schattige varkentje veranderde voor hun ogen plots in een boze weerwolf. Wie verder scrolt, zal zien dat er nog veel meer parodieën van ‘Peppa Pig’ online staan die niet geschikt zijn voor jonge kijkers. Dat kan ernstige gevolgen hebben voor volgens experts. “Als kinderen ongepaste content zien op het internet, kan dat serieuze indrukken op hen nalaten”, vertelt kinderpsycholoog Klaar Hammenecker. -
PREMIUMHLN LEGT UIT
▶ Maken hersenchips een robot van een mens? “Het is ontzettend gevaarlijk om hersenchips te verbinden met het internet”
Neuralink, een van de bedrijven van Elon Musk, heeft voor het eerst een hersenchip geïmplanteerd bij een mens. Wat wil Musk met zo’n chip bereiken? En bestaat het risico dat die ook gehackt kunnen worden? HLN technologiejournalist Kenneth Dée beantwoordt vijf vragen over de mogelijke voordelen en gevaren van hersenchips. -
-
Telenet werkt aan gratis tool om porno en geweld te blokkeren voor kinderen
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
“Geestelijk gestoord” en “dom vrouwmens”: anonieme scheldpartijen lokken online amper verontwaardiging uit
Het was je misschien al opgevallen dat onlinesurfers minder snel een blad voor de mond nemen. Scheldwoorden en dreigende taal zijn schering en inslag dankzij de anonimiteit van het web. En reacties op de scheldpartijen blijven uit. Het lijkt wel alsof de onlinewereld onze morele verontwaardiging kaapt. -
Let’s take a selfie, helft van de millennials doet relatie mooier voor dan die echt is
-
7
Van boycots tot likeknop: 20 jaar Facebook in 7 diepte- en hoogtepunten
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Update
Bedrijf achter Facebook en Instagram gaat vaker AI-content labelen in plaats van verwijderen
12 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMireille Mertens
Roy Coocks
Mario Bocque
Raphael Kerser
Mario Bocque