"Mijn zoontje is overleden door een medische fout, maar 3 jaar later wacht ik nog steeds op een vergoeding"

Wie het slachtoffer wordt van een medische fout, kan sinds 2010 een schadevergoeding krijgen van het Fonds voor Medische Ongevallen. Maar dat fonds kampt al van bij het begin met een enorme achterstand. En die is intussen nog altijd niet weggewerkt. Terzake ging langs bij Inge. Zij diende drie jaar geleden een aanvraag in nadat haar zoontje gestorven was door een fout van een dokter en ze wacht nog steeds op antwoord, net als veel andere slachtoffers.

Het Fonds voor Medische Ongevallen werd 8 jaar geleden, in 2010 opgericht om slachtoffers van medische fouten te vergoeden. Het moest een snel, eenvoudig en gratis alternatief worden voor een aanslepende en dure rechtszaak. Maar van bij het begin kampt het Fonds al met een enorme achterstand, en dat probleem raakt maar niet opgelost.

Sinds 2010 wachten nog altijd 6 op de 10 patiënten die een aanvraag indienden op duidelijkheid van het Fonds. Inge is één van hen. In "Terzake" vertelde ze het verhaal van haar moeilijke zwangerschap met complicaties. "Eén dag na de bevalling is mijn zoontje overleden, door een slechte medische opvolging en het niet au sérieux nemen van de complicaties tijdens de zwangerschap." 

Op aanraden van haar advocaat trok Inge naar het Fonds voor Medische Ongevallen. Maar drie jaar nadat ze een dossier indiende, wacht ze nog steeds op antwoord.

Bekijk hieronder de getuigenis uit Terzake:

Videospeler inladen...

Achterstand door regering in lopende zaken

Volgens Mia Honinckx, directeur van het Fonds voor Medische Ongevallen, heeft de instelling van bij het begin al te maken met een enorme achterstand en een personeelstekort. "De wet Medische Ongevallen is gestemd in 2010. Op dat moment waren er de moeilijke regeringsonderhandelingen bezig (het duurde in totaal 541 dagen om een nieuwe regering te vormen, red.) en al die tijd waren er geen besluiten om die wet uit te voeren. Pas in 2013 zijn we begonnen met aanvragen te registreren, maar ondertussen liepen de aanvragen al een hele tijd binnen en stapelde de achterstand zich op."

Tussen 2010 en eind 2017 werden er 4.273 dossiers ingediend, waarvan er 2.524 of 59 procent nog altijd open staan. "Ik kan u vandaag zeggen dat we de helft van de dossiers hebben weggewerkt", aldus Honinckx in "Terzake". "Vorig jaar hebben we de beslissing genomen om meer te focussen op gevallen met ernstige schade."

"Het is en het blijft wel een goed alternatief", vindt Ilse Weeghmans van het Vlaams Patiëntenplatform. "Een rechtszaak duurt al snel 8 tot 15 jaar, een advocaat kost veel. De procedure is heel laagdrempelig en er zijn de afgelopen jaren al heel veel inspanningen gedaan. Maar we kijken ook richting minister van Volksgezondheid Maggie De Block voor extra budget om de achterstand weg te werken."

Bekijk hieronder het volledige gesprek uitTerzake:

Videospeler inladen...

Meest gelezen