Volkswagen stopt binnen acht jaar met het maken van auto's op benzine en diesel
Volkswagen verschuift zijn focus steeds meer naar elektronische voertuigen en zegt dat het na 2026 stopt met het maken van auto's op benzine en diesel.
Michael Jost, hoofd strategie van de autofabrikant, zei dit tijdens een conferentie op het hoofdkwartier van VW in Wolfsburg, Duitsland. Een woordvoerder bevestigde dat de opmerkingen betekenden dat het bedrijf zich in plaats daarvan op elektrische auto’s zal concentreren.
Dat zou het bedrijf in directe concurrentie brengen met Elon Musk’s Tesla. Vorige maand kondigde Volkswagen plannen aan voor een elektrisch voertuig van 20.000 euro en zei dat het drie van zijn Duitse fabrieken ging verbouwen om zich te concentreren op elektrische auto’s.
Volkswagen is ‘s werelds grootste autofabrikant en verkocht vorig jaar zo’n 10,7 miljoen voertuigen. Het bedrijf is van plan 50 miljoen elektrische auto’s te maken, maar heeft nog geen tijdlijn voor dat doel gegeven. De productie van elektrische VW’s begint tegen het einde van dit jaar. Tegen 2022 verwacht het 22 modellen beschikbaar te hebben.
Volkswagen is niet de enige. Bijna alle Duitse merken zijn bezig met een transitie naar elektrische mobiliteit. Dit zal in Duitsland op lange termijn 114.00 banen kosten op een totaal van 800.000, zo blijkt uit een studie van het IAB, het onderzoeksinstituut van het Duitse tewerkstellingsagentschap. Omdat de productie van elektrische motoren minder arbeidsintensief is, zijn er volgens het IAB minder arbeidskrachten nodig.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?
De guurste periode van het jaar is voorbij. Tijd dus om wat vaker richting de carwash te rijden, zodat jij en je vierwieler optimaal kunnen genieten van het lenteweer. Maar wat als de lak van je voertuig beschadigd raakt tijdens een wasbeurt door je eigen onvoorzichtigheid? En wat bij een fout in de carwash? Independer.be geeft advies. -
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.” -
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.” -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRaymond Pauwels
Els Pauwels
Hendrik Patyn
Geert Tamsyn
Luc Lepoudre