Autosector: "Nog veel onduidelijkheid over mobiliteitsbudget"

De autosector reageert voorzichtig na de aankondiging van de federale regering dat er werk zal worden gemaakt van een mobiliteitsbudget. De sector is niet per se tegen, maar waarschuwt wel dat een bedrijfswagen gewoon inruilen voor een nettovergoeding uiteindelijk geen oplossing zal brengen.

"Ik vind dit moeilijk omdat er nog geen concrete invulling bekend is", zegt Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac. "Op zich zijn wij niet tegen", reageert Frank Van Gool van Renta, de beroepsvereniging van autoleasingmaatschappijen.

Renta denkt dat het geen goed idee is om bedrijfswagens gewoon in te ruilen voor nettovergoeding. "Dan haal je vooral de auto's uit het verkeer die voor woon-werkverkeer en voor privégebruik worden ingezet. Dat zijn wagens die relatief weinig kilometers afleggen", aldus Frank Van Gool. Hij denkt dat mensen in dat geval gewoon een kleinere wagen of een tweedehandswagen zullen kopen. "Zo ga je de mobiliteitsproblematiek niet oplossen."

Hoe kan het dan beter? "We moeten de burger mobiel houden", zegt Joost Kaesemans van Febiac. Hij pleit ervoor om het bedrag voor een bedrijfswagen om te zetten in een formule waarbij mensen verschillende vervoersmiddelen kunnen gaan combineren: auto+fiets of auto+openbaar vervoer bijvoorbeeld. "In dat geval zullen mensen allicht opteren voor een kleinere of minder goed uitgeruste bedrijfswagen", geeft Kaesemans toe.

Renta wijst op het economische belang. "In ons land is één op de twee nieuw ingeschreven voertuigen een bedrijfsvoertuig", zegt Frank Van Gool. "Op jaarbasis betekent dat zo'n 250.000 nieuw ingeschreven bedrijfsvoertuigen." 

"Wij pleiten voor een goede technische aanpak van het dossier." Joost Kaesemans vindt dat de federale regering met haar mededeling toch wel wat snel-snel is. "Een bedrijfswagen met een ander vervoersmiddel combineren is bijvoorbeeld ook complex voor de sociale secretariaten die dat allemaal moeten becijferen."

Meest gelezen