Direct naar artikelinhoud
Controverse

Is 'Girl' een gevaar voor de transgendergemeenschap? De ballerina uit het verhaal reageert

'Girl' van Lukas Dhont.Beeld RV

Ondanks een Golden Globe-nominatie voor beste niet-Engelstalige film, krijgt Girl veel kritiek in de VS. “Een gevaar voor de transgendergemeenschap”, kopte het invloedrijke The Hollywood Reporter afgelopen week. Nu mengt ook Nora Monsecour, de ballerina op wier verhaal de film werd gebaseerd, in het debat.

Girl is geen horrorfilm. Girl draait om moed, dapperheid en medelijden.” Dat schrijft Nora Monsecour in een opiniestuk in The Hollywood Reporter, het invloedrijke Amerikaanse filmmagazine. Monsecour is de transgender-ballerina wier verhaal de jonge regisseur Lukas Dhont inspireerde. Girl, de film die hij maakte, wordt sinds de première in Cannes bedolven onder lof en prijzen, maar in de laatste rechte lijn naar een Oscar-nominatie komt er in de VS ook opvallend veel kritiek. 

Drie dagen voor de publicatie van Monsecours opiniestuk, verscheen er op de website van The Hollywood Reporter een ander opiniestuk. De kop? “Girl is een gevaar voor de transgendergemeenschap.” Het markeerde het meest recente en het meest uitgewerkte hoofdstuk in een saga die al langer aansleept. Eerder haalde ook het lgbtq-magazine OUT al uit naar Girl: “Gevaarlijk, traumatiserend en bekrompen.” Het lichamelijke karakter van Girl, dat erg focust op de fysieke transformatie van het hoofdpersonage Lara, doet de gevoelens van transgenders oneer aan, klinkt het. En dat Lara wordt vertolkt door Victor Polster, een cisgender-man, leidt ook tot felle reacties – waarom heeft Dhont geen transgenderacteur gecast?

Dat Lara wordt vertolkt door Victor Polster, een cisgender-man, leidt ook tot felle reacties – waarom heeft Dhont geen transgenderacteur gecast?

Het maakt dat de makers van Girl in volle Oscar-campagne in de verdediging worden gedwongen. “Natúúrlijk is het verhaal van de film niet het verhaal van elke transgender”, reageerde Dhont eerder al in deze krant (DM 20/11). “Maar er zijn wel degelijk ook transgenders die mij komen vertellen dat ze zich in de gevoelswereld van de protagonist herkenden, en er zijn cisgenders die zeggen dat ze door naar de film te kijken anders over transseksualiteit zijn beginnen nadenken.”

Full frontal

Bovendien wilde Netflix, dat de film vanaf 15 januari in zijn Amerikaanse catalogus opneemt, een shot van Polsters penis ook uit de film knippen. Uiteindelijk kregen de filmmakers het laatste woord, maar in The Hollywood Reporter wordt Lukas Dhont hard aangepakt. “Lara’s geslachtsdelen, die in verschillende full frontal-naaktshots van Polsters penis worden getoond, zijn in Girl meer en belangrijker voor de plot dan het personage zelf.” Of: “De regisseur toont geen enkele interesse in het begrijpen van haar innerlijke strijd.”

Victor Polster en Nora Monsecour op de ‘rode loper’ van Film Fest Gent.Beeld BELGA

Nu mengt ook Monsecour zich zelf dus in het debat. “We hebben een film gemaakt met harde, eerlijke scènes”, schrijft ze. “Scènes die schokkend zijn, maar ook cruciaal. Ik wil mijn ervaringen niet mooier voorstellen dan ze waren, of mijn donkerste gedachten verstoppen. Dat mag ik niet doen, want ze zijn niet ongewoon in de transgendercommunity.” Zeggen dat Lara’s ervaring als transgender geen waarde heeft, vindt Monsecour beledigend. “Zij die Girl bekritiseren willen voorkomen dat een ander transverhaal wordt gedeeld met de wereld, en proberen mij en mijn transidentiteit het zwijgen op te leggen.”

Of de kritiek kan vermijden dat Girl een Oscar-nominatie voor beste niet-Engelstalige film binnenrijft, zal op 22 januari duidelijk worden. Dan worden de nominaties bekend gemaakt. Vorige week werd de film genomineerd voor een Golden Globe, in dezelfde categorie.