Direct naar artikelinhoud
Filmrecensie

‘Ralph Breaks The Internet’: de grappigste animatiefilm die we dit jaar zagen

‘Ralph Breaks The Internet’: de grappigste animatiefilm die we dit jaar zagen
Beeld © Disney

Katapulteert Ralph Breaks The Internet zich rechtstreeks in het lijstje van Disney-klassiekers? Zeker niet. Maar is het een amusante animatiefilm? De grappigste die we dit jaar zagen!

Het was allicht niet datgene wat Walt Disney voor ogen had, toen hij het genre van avondvullende tekenfilms uitvond. Al in de eerste vijf minuten passeert er een verwijzing naar de originele Tron, wordt er gesproken over al dan niet weggeschoren lichaamshaar én wordt er ongegeneerd geboerd. Op alle paarden tegelijk wedden, heet dat dan.

Ralph Breaks The Internet is een wervelwind, vooral aan informatie, details en verwijzingen naar de popcultuur. Waar voorganger Wreck-It Ralph bleef hangen in de wereld van de games, moet nu het hele internet eraan. En het wereldwijde web, zo wist ook Jay Vleugels in Callboys, “dat is dus iedereen, hé”.

Wisselstukkencentrale 

De sequel opent in de arcade, waar de gamepersonages buiten de uren nog altijd hoppen van het ene naar het andere spel. Maar één speelkast – Sugar Rush van anti-prinses Vanellope von Schweetz (Sarah Silverman) – wordt bedreigd met de stekker-uit-het-stopcontact-dood wanneer het stuurwiel breekt. Een vervangstuk is te duur, dus besluiten Vanellope en Ralph (John C. Reilly) zelf naar de Wisselstukkencentrale te gaan. En die heet blijkbaar eBay.

KnowsMore speelt voor ad rem-Google in ‘Ralph Breaks The Internet’.Beeld RV

De zoektocht betekent een frisse introductie tot het internet. Alle mechanismen moeten eraan geloven, van zoekrobots tot clickbaitmachines, die worden gevisualiseerd in een eclectisch universum. Daar nemen de twee virtuele digibeten deel aan de veiling van een nieuw stuurwiel. En dat winnen ze met glans, met een bod van 27.001 dollar. Geld dat ze uiteraard niet hebben. En zoals we allemaal weten: online is er maar één manier om snel, en vooral zonder talent, geld te verdienen: viraal gaan. Dus trekken ze naar BuzzzTube, waar influenceralgoritme Yesss (Taraji P. Henson) de plak zwaait.

Kloterij

De vrolijk gekleurde wereld die het internet voorstelt, durft ook de kloterij van het web aankaarten. Van irritante pop-upvensters, over malafide praktijken en het donkere web tot de opgetrokken beerputten op sociale media. Dat ook Ralph, die nochtans net van ‘Break the internet’ heeft gedaan, niet aan verzuurde meningen ontsnapt, maakt dit een interessante metafoor om hedendaagse problemen bij een jong publiek aan te kaarten. Vandaag hoogst relevant, over tien jaar allicht helemaal gedateerd.

In deze in zelfspot gedrenkte scène valt Vanellope binnen op een pyjamafeestje van alle Disney-prinsessen.Beeld RV

Maar los daarvan is het ook onwaarschijnlijk grappig. Met het kleine, nasale, paarse mannetje KnowsMore dat voor een ad rem-Google speelt (“my autofill is a little aggressive today”), de grauwe Grand Theft-parodie Slaughter Race en de hilarische passage op fansite OhMyDisney.com. Ja, dat is een gratuite manier om alle franchise-ondernemingen van het moederbedrijf – van Marvel tot Star Wars – in één film te krijgen. Maar de makers kregen vrij spel om de broodheer ook even te kakken te zetten. Denk maar aan de in zelfspot gedrenkte scène,  die u allicht al (viraal!) zag passeren, waarin Vanellope binnenvalt op een pyjamafeestje van alle Disney-prinsessen. 

Trouwens, blijf vooral zitten tijdens de credits. Tenzij u liever niet gerickrolled wordt. 

Vanaf 12/12 in de bioscoop.