Europese steden mogen vanaf 2021 ook nieuwste diesels weigeren
De Europese Commissie heeft ten onrechte de stikstof-uitstootnormen van diesels versoepeld. Dat is het oordeel van het Gerecht van de EU in rechtszaken die de steden Brussel, Parijs en Madrid hadden aangespannen.
Het dagelijkse EU-bestuur bepaalde na het het schandaal met sjoemelsoftware in 2016 dat de normen voor nieuwe diesels niet alleen in het laboratorium, maar ook bij tests op de weg moeten worden gehaald. Gedurende een overgangsperiode mocht de uitstoot vanwege ‘statistische en technische onzekerheden’ echter ongeveer een factor twee hoger zijn. Eerder waren er alleen testbankmetingen, waarvan de waarden door veel autofabrikanten werden gemanipuleerd.
De drie steden tekenden mede vanwege de volgens hen funeste gevolgen van stikstof voor de gezondheid bezwaar aan en krijgen daarin nu gelijk. Tot 2021 gebeurt er echter niets. Wat er daarna gebeurt, is onzeker. “In theorie bestaat de mogelijkheid dat steden ook de modernste Euro 6-diesels kunnen buitensluiten”, zegt Stefan Bratzel, directeur van het onafhankelijke Center of Automotive Management (CAM).
De Europese Commissie kan nog in beroep gaan.
Hieronder zie je de huidige stikstofconcentratie in Europa:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
PREMIUM
Na de gele hesjes de opmars van rode diesel
Het oplaaiende protest van de gele hesjes tegen de hoge dieselprijzen inspireert chauffeurs om almaar vaker naar de goedkopere rode mazoutpomp te trekken. Daarom drijft de douane sinds enkele weken de controles op. "Zelfs in een Aixam vonden we al mazout en dat tankje was amper 7 liter groot", zeggen de Gentse douaniers die ons meenamen op rodedieseljacht. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
22 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerErwin Puystiens
Geert Vaelen
Eric Severijns
Geert Landsman
Elsje vervoort