Direct naar artikelinhoud
De Warmste Week

Lopen tweeduizend goede doelen elkaar niet voor de voeten?

Eva De Roo, Michèle Cuvelier en Otto-Jan Ham presenteren Music For Life 2018.Beeld rv Studio Brussel

De Warmste Week telt dit jaar 1.986 goede doelen, die uw centen allemaal graag zien komen. Hoe groot is de concurrentie tussen al die verenigingen die allemaal liefst zo veel mogelijk geld willen inzamelen?

“Voor een filmpje van de Belgische Defensie mochten we met een aantal sterrenouders letterlijk boven de wolken gaan vliegen”, zegt Sharon Geirnaert van vzw Boven De Wolken, die gisteren het startschot mocht geven van De Warmste Week van Studio Brussel. De organisatie fotografeert overleden baby’s na de geboorte, om de ouders een blijvende herinnering te geven aan hun sterrenkindje. Ze kreeg dit jaar een indrukwekkende marketing cadeau van de VRT, en die loont. Deze week worden er zo’n 191 acties georganiseerd voor de vzw, meer dan het dubbele van vorig jaar. Toen leverden 70 acties al 148.000 euro op.

Dat De Warmste Week heel wat verenigingen een flinke boost geeft, weet ook de Koning Boudewijnstichting, die samen met de VRT een bevraging deed bij meer dan 700 vzw’s na de editie van 2016. Zo’n zeven op de tien organisaties zeiden dat hun naamsbekendheid was toegenomen dankzij De Warmste Week. Een vijfde zag hun aantal schenkers toenemen en zo'n tien procent van de vzw’s kon meer vrijwilligers aantrekken. 

Lopen tweeduizend goede doelen elkaar niet voor de voeten?
Beeld stubru
‘Je kan je afvragen of de vrije keuzes van de acties wel zorgen voor een optimale verdeling van de opbrengst’
Roeline Ham van het Antikankerfonds

Toch profiteren niet alle verenigingen evenredig van de promoweek. De drie presentatoren houden zo’n 150 studiogesprekken per dag, dus de uitleg van het goede doel moet best bondig in een minuutje radio passen. “De meest bekende doelen worden het vaakst gekozen. Je kan je afvragen of de vrije keuzes van de acties wel zorgen voor een optimale verdeling van de opbrengst”, zegt Roeline Ham van het Antikankerfonds, een non-profitorganisatie die wetenschappelijk onderzoek naar kanker doet. 

Van al het geld dat De Warmste Week jaarlijks inzamelt tegen kanker, stroomt slechts een fractie naar het Antikankerfonds, vorig jaar een goede 100.000 euro. “Is dit in verhouding met de bijdrage die wij leveren in kankeronderzoek?”, vraagt Ham zich af. “Als je achter de schermen werkt – zoals wij – mis je de emotionele connectie met het publiek. Dat is dikwijls een reden waarom mensen voor bepaalde goede doelen kiezen.” 

Branding

Om op te vallen tussen de 1.986 verschillende goede doelen, laten de meeste verenigingen hun leden en volgers al vanaf oktober weten dat ze acties kunnen registreren. “De acties kwamen eigenlijk vanzelf”, legt Sharon Geirnaert van Boven De Wolken uit. “De meeste acties worden georganiseerd door sterrenouders of hun kennissen, die ons willen bedanken. Tegelijk willen ze hun verdriet verwerken door opnieuw te durven spreken over hun overleden kindje.” Boven De Wolken zorgt wel voor flyers en deelt de acties op hun Facebook-pagina. 

Deze mensen uit Oudenburg steunen de vzw Boven De Wolken, die overleden baby’s na de geboorte fotografeert om de ouders een blijvende herinnering te geven.Beeld Carole Jacquy

Volgens de Koning Boudewijnstichting betekent het ingezamelde geld voor meer dan vier op de tien vzw’s een aanzienlijke bonus voor hun werking. Een vijfde zegt ‘heel erg’ te rekenen op de financiële steun van De Warmste Week. Maar voor de bekendere organisaties gaat het eerder om hun branding. “Het geld dat binnenstroomt, is uiteraard belangrijk, maar minstens even belangrijk is het effect van de Warmste Week op onze naamsbekendheid,” zegt Philippe Henon van Unicef België. “De Warmste Week is ideaal om ook een jonger publiek aan te trekken. Dus drijven we onze communicatie op sociale media al sinds november op.”

Wafels voor Jemen

UNICEF zet dit jaar alle opbrengsten in om de hongersnood in Jemen te verhelpen. “De les die wij trekken, is dat één concreet doel kiezen beter werkt dan de hele organisatie in de kijker te zetten”, zegt Henon. Daarbij krijgen ze ook de steun van Radio 1, die een themadag rond Jemen organiseerde. “Die media-aandacht helpt uiteraard. We zien al sinds oktober dat het aantal online giften toeneemt, net als het aantal vragen dat we krijgen over de situatie in Jemen.” En ook deze week mag UNICEF nog extra aandacht verwachten: waar ze vorig jaar nog op 17 acties konden rekenen, zijn dat er dit jaar al 62. 

Zo’n concreet doel als Jemen kiezen kan niet overal. “Voor elke kanker is er al een aparte patiëntenorganisatie, dan is het moeilijk om je als onafhankelijke onderzoeksinstelling op de kaart te zetten”, zegt Roeline Ham. Het Antikankerfonds kan dit jaar op een twintigtal acties rekenen en ook de jongens van Bazart schenken de opbrengst van hun concert in The Flame integraal aan de organisatie. “Dat concert is een godsgeschenk en elke euro is natuurlijk fantastisch voor ons. Al hadden we het liefst van al zélf 10 minuten gekregen op het podium om uit te leggen wat we eigenlijk doen.”

‘Minstens even belangrijk als het geld is het effect van de Warmste Week op onze naamsbekendheid’
Philippe Henon van Unicef België