Wie in Vlaanderen een milieuvervuilende auto koopt, moet al sinds 2016 meer verkeersbelasting betalen dan wie voor een groenere auto kiest.
Volledig scherm
Wie in Vlaanderen een milieuvervuilende auto koopt, moet al sinds 2016 meer verkeersbelasting betalen dan wie voor een groenere auto kiest. © ANP

‘Groene’ leasewagens binnenkort minder zwaar belast

Er is een akkoord in de maak over een groene verkeersbelasting voor leasewagens in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Dat schrijft De Tijd vandaag. De bevoegde regionale ministers hebben een voorstel klaar en trekken ermee naar hun regeringspartners, in Vlaanderen zou dat vandaag gebeuren. 

24 reacties

  • Jan Van Rompaey

    5 jaar geleden
    De rijken krijgen subsidies, voor de minderbegoeden stijgen de brandstofprijzen. Met dat geld strooien ze met premies e.a. voor de kapitaalkrachtigen
  • Johan Billiet

    5 jaar geleden
    Ben eens benieuwd...we kennen onze politici en hun intelligentiepeil....een (vette) benzine wordt dan een milieu-mobiel..?? Of pas indien daar een pro forma batterijtje en elektromotoortje (zogezegd een hybride) in zit..? En wat met de supervette pick-ups met brandstofverslindende en supervervuilende motoren met een inschrijvingstaks en rijtaks van 172 euro per jaar...???
  • Geert Tamsyn

    5 jaar geleden
    Gerd Peeters, van waar ze hem nu halen zeker? 10 % EV geven een meerverbruik van 1,4 % aan elektriciteit (bron: VUB), en daar zijn we nog lang niet aan toe. De laatste jaren verbruikten we telkens 2 % elektriciteit minder per jaar (bron: Elia), dus ik zie niet waar het probleem zou zitten. Ondanks alle heisa zitten we 's nachts en in het weekend nog altijd met een overschot, vandaar het nachttarief, en moeten overdag constant windmolens worden stilgelegd wegens overproductie.
  • Geert Tamsyn

    5 jaar geleden
    Jacques Vanderkimpen, het is één van de kerntaken van een overheid om via het fiscaal beleid een bepaalde evolutie te stimuleren. M.b.t. EV is daar in België al veel te lang mee gewacht.
  • Geert Tamsyn

    5 jaar geleden
    Gerrit Malego, de prijzen van EV gaan naar beneden, binnen enkele jaren, naarmate de verkochte volumes toenemen, kosten ze niet meer dan een vergelijkbare brandstofwagen. Het is goed dat de overheid daarop inspeelt, en maatregelen neemt die deze evolutie mee versnellen.