© BHul

“Van dat nieuwe rijexamen komen ongevallen”

De federatie van rijscholen houdt haar hart vast voor het nieuwe rijexamen. Dat gaat vanaf 1 juni volgend jaar van start. Grootste verandering: je moet geen twee, maar zes manoeuvres kunnen uitvoeren. Op de openbare weg. “Dit komt niet goed. Daar komen ongevallen van, en nog meer overlast”, waarschuwt Federdrive. “Beginnende chauffeurs zullen nóg vaker de weg op moeten, in volle verkeer.”

wim brillouet

Alle manoeuvres – van parkeren tot achteruitrijden – zal je vanaf volgend jaar op de openbare weg moeten uitvoeren. Het maakt het praktisch rijexamen een stuk moeilijker dan het nu is. “Op dit moment moet je enkel kunnen parkeren achter een geparkeerde auto en draaien in een straat. Daar komen nu nog eens vier extra oefeningen bij. Dat wil zeggen dat leerlingen nóg vaker de openbare weg op moeten als ze die manoeuvres onder de knie willen krijgen. En de ergernis over beginnende bestuurders in het verkeer is al groot”, zegt Jeroen Smeesters van Federdrive, de federatie van erkende rijscholen.

Bij de federatie liggen al zo’n vijftig klachten: van overlast tot beschadigde auto’s. “Die klachten komen van buurtcomités, die vlak bij een examencentrum wonen. In sommige straten kunnen ze geen auto’s meer zien met een ‘L’ op de achterruit. Ze hebben genoeg van bestuurders die, vaak tot elf uur ’s avonds, blijven oefenen op parkeren en draaien. Ze nemen alle vrije parkeerplaatsen in, en slaan hun portieren vaak dicht om te kijken of de auto tussen de lijnen staat”, aldus Smeesters.

Rijexamen wordt strenger en duurder

© Joyce van Belkom/Hollandse Hoogte

Het rijexamen wordt moeilijker. Op de theoretische proef wordt nog slechts één zware fout geduld, er komt een extra computertest en kandidaat-chauffeurs zullen bijkomende manoeuvres moeten kunnen tonen. Dat schrijft De Morgen donderdag.

Uitgangspunt is de rijvaardigheid in reële situaties en de mate waarin de leerling het verkeer correct kan inschatten. Zo zal een extra computertest via simulaties vragen om het gevaar van bepaalde situaties in te schatten.

Voorts duiken manoeuvres op die eerder waren afgevoerd. Denk aan achteruit rijden op een rechte lijn, links inparkeren en de wagen loodrecht wegzetten in een parkeervak. Voortaan zal dat wel op de openbare weg moeten gebeuren. De proeven worden bepaald bij lottrekking.

Het praktijkexamen wordt voorts een tikje duurder, 39 in plaats van 36 euro. Wel vervalt de wachttijd van drie jaar om een vervallen voorlopig rijbewijs te vervangen. De daarvoor vereiste zes uur rijles blijft wel overeind. De tolkdiensten worden tot slot beperkt tot Frans, Engels en Duits.

Parlementsleden van Open Vld en CD&V spreken in De Morgen alvast hun steun uit voor de nieuwe aanpak. Bevoegd Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) wenst pas te reageren na de definitieve goedkeuring op de ministerraad vrijdag.

Vlaamse regering keurt vernieuwd rijexamen goed

© Bert Hulselmans

De Vlaamse regering heeft het vernieuwde rijexamen goedgekeurd. Met een moeilijker examen wil minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) beginnende bestuurders beter voorbereiden op het wegverkeer. Ze zullen onder meer in staat moeten zijn om een bestemming te bereiken met de hulp van een GPS.

Automobilisten-in-spe zullen onder meer zes mogelijke manoeuvers moeten kunnen, waarvan ze er op het examen twee zullen moeten afleggen.

Vanaf 1 juni 2017 zal elke kandidaat-chauffeur het vernieuwde rijexamen moeten afleggen. Vandaag zijn er maar twee vaste manoeuvres: ‘keren in een smalle straat’ en ‘parkeren achter een voertuig’. In de toekomst wordt dit uitgebreid naar zes mogelijke manoeuvres en loting zal bepalen welke twee manoeuvres je moet uitvoeren om te slagen voor de proef.

Concreet wordt er voorzien in vier extra manoeuvres: ‘in rechte lijn achteruitrijden’, ‘evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen twee voertuigen’, ‘loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren’ en ‘loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren’.

Geen wachttijd

Tijdens de proef op de weg zullen de kandidaten ook moeten aantonen dat ze zelfstandig, zonder aanwijzingen van de examinator, beslissingen kunnen nemen en bijvoorbeeld met behulp van de GPS een bestemming kunnen bereiken.

Weyts maakt tot slot komaf met de wachttijd van 3 jaar. Wie na het behalen van het theoretisch rijbewijs 3 jaar wacht met het afleggen van het praktijkexamen - zoals veel studenten doen tijdens hun studiejaren -kan vandaag alleen na nog eens 3 jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen. Weyts schrapt nu die wachttijd. Wie het voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kunnen aanvragen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER