Uber zet activiteiten in Brussel voorlopig door, ondanks vonnis rechtbank

Brusselse taxichauffeurs protesteerden al meerdere malen tegen de activiteiten van Uber in de hoofdstad © BELGAIMAGE

De Brusselse ondernemingsrechtbank heeft eind december geoordeeld dat Uber de geldende licentieregels moet volgen indien het taxidiensten wil aanbieden. Al blijft de vraag of de diensten van het transportplatform wel taxiritten zijn. Het bedrijf zet zijn activiteiten in de hoofdstad voorlopig dan ook niet stop.

pvm

Volgens de rechtbank mogen alleen chauffeurs die over een taxilicentie beschikken, en onder meer een lichtbak bovenop de wagen hebben, effectief taxiritten in de hoofdstad uitvoeren.

De beslissing dateert van 18 december, en bouwt voort op een vonnis uit 2015, toen uberPOP al werd verboden. Dat deelsysteem maakte het voor particulieren mogelijk om in Brussel zelf taxiritten uit te voeren, wat verboden werd. De andere diensten van het transportplatform, zoals uberX, bleven actief. Die werken met chauffeurs die een licentie hebben voor een limousine, maar niet voor een taxi.

De Brusselse rechtbank oordeelde nu dat ook uberX alle geldende licentieregels moet volgen, indien het taxiritten wil aanbieden. 'Het bevel tot staking (uit 2015, red.) kan van toepassing zijn op eender welke dienst van Uber, van zodra het een taxidienst betreft', zo staat in het vonnis, dat De Standaard kon inkijken.

Het verbod van 2015 geldt dus niet enkel voor uberPOP. De vraagt blijft echter of uberX een taxidienst, dan wel een limodienst is. Geen onbelangrijke nuance: voor limodiensten gelden in Brussel andere licentievoorwaarden. Over die vraag spreekt de Brusselse ondernemingsrechtbank zich niet uit. 'Die interpretatie, in het kader van de uitvoering van het vonnis, komt enkel de dwangsommenrechter toe', klinkt het. Kortom: er wordt doorverwezen naar een andere rechtbank.

'Geen definitief oordeel'

Uber is bijgevolg niet van plan zijn activiteiten stop te zetten. 'Dit vonnis heeft geen onmiddellijke impact op onze bedrijfsactiviteiten', schrijft een woordvoerder van Uber in een communiqué. 'De rechter heeft geen definitief oordeel geveld. Dat moet gedaan worden door een andere rechtbank.'

Ook de advocaat van Uber, Etienne Kairis, redeneert zo. Hij ziet geen reden om te stoppen. 'Vandaag is er geen stakingsbevel en dus moeten en zullen ze niet stoppen voor zover ik weet', stelt de advocaat.

Uber zegt verder wel 'ontgoocheld' te zijn dat het vonnis geen duidelijker onderscheid maakt tussen de diensten van uberX en die van het al stopgezette uberPOP.

Op het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zegt men enkel ‘het vonnis te bestuderen’.

Taxiplan

De taxisector in het Brussels Gewest protesteert al jaren tegen activiteiten van Uber in de hoofdstad. Ze eisen dat Uber de regels volgt waaraan ook de taxisector moet voldoen. Erkende taxichauffeurs zijn onder meer verplicht medische en andere bekwaamheidsattesten voor te leggen. En er dienen vaste tarieven gehanteerd te worden.

Brussels minister van Mobiliteit Smet wilde met zijn veelbesproken taxiplan een wettelijk kader scheppen waarin ook platformen als Uber actief kunnen zijn. Chauffeurs zouden ook een volwaardig sociaal statuut moeten hebben, en minimum- en maximumtarieven hanteren.

Populariteit piekt

De officiële taxisector reageerde woedend en noemt dat oneerlijke concurrentie. Ook in de Brusselse regering bestaat hierover onenigheid.

Dat kon niet beletten dat de populariteit van Uber hoge toppen scheert. Vorig jaar verdubbelde het aantal klanten van Uber in de hoofdstad van 50.000 naar 100.000, tegenover het jaar daarvoor.