Solden afschaffen en heel het jaar door kortingen? “Slecht idee, dat is onhoudbaar”

© BELGA

De solden zijn vandaag begonnen, maar met kortingen die ons heel het jaar om de oren vliegen lijken mensen daar steeds minder van wakker te liggen. Maar volgens Unizo-voorzitter Danny Van Assche is het afschaffen van de solden en heel het jaar door kortingen geven een bijzonder slecht idee. “Dat economisch model is onhoudbaar”, zei hij donderdag in De Ochtend op Radio 1.

gjs

Vooral webwinkels als Zalando proberen u op meerdere momenten doorheen het jaar te verleiden met scherpe kortingen. Ze draaien dan met verlies, zegt Danny Van Assche van zelfstandigenorganisatie Unizo, waardoor ze het gewone kledingwinkels erg moeilijk maken. “De Zalando’s van deze wereld proberen de concurrenten de markt uit te prijzen”, aldus Van Assche op Radio 1.

© Luc Daelemans

Een bewuste strategie volgens de Unizo-topman, want ze willen daarmee hun concurrenten laten wegvallen. “En als dat gebeurt, kunnen zij hun prijzen weer verhogen. Met op termijn de klanten als verliezer.”

Solden

Van Assche benadrukt daarom hoe belangrijk hij de vaste koopjesperiodes vindt, zoals we die al vele jaren kennen. “De grote ketens en de kleinere winkels zijn voor het behoud van de solden- en de sperperiode (de termijn voor de solden, nvdr) in België.”

Als winkels het hele jaar door kortingen aanbieden, bijvoorbeeld op black friday, weet de klant op termijn niet meer wat de echte prijs van artikelen is. “Hij gaat dan denken dat de prijzen met kortingen normale prijzen zijn”, zegt Van Assche. “Maar dat zijn ze natuurlijk niet.”

Rekken leegmaken

Solden draaien bovendien niet alleen om korting geven. Het is het moment voor winkels om op het einde van het seizoen hun rekken leeg te makken, zodat er plaats is voor de nieuwe collectie die daarna aangekocht moet worden. “Ze verkopen dan tijdelijk met grote kortingen en verlies, om geld te hebben om die nieuwe collectie te kunnen kopen.”

Lokaal kopen

Van Assche pleit dan ook voor het behoud van de soldenperiode zoals we die kennen. Zonder de concurrentie, die eerlijk gehouden wordt door die koopjesperiodes, dreigt de diversiteit in het modelandschap te verdwijnen. “Wanneer een consument denkt dat prijzen met korting normale prijzen zijn, kom je in een economisch model dat onhoudbaar is om de diversiteit van onze winkels en ons aanbod te garanderen. Dus als je graag wil blijven rondstruinen in winkels waar een divers aanbod is, doe je er goed aan om lokaal te blijven kopen.”

Ook het milieu is erbij gebaat dat je niet bij een webwinkel shopt, benadrukt Van Assche. “Je kan de kledij passen zonder dat je 22 dozen moet terugsturen, wat slecht is voor het milieu.” Al beseft hij dat online kopen nu eenmaal van deze tijd is. “Maar het moet eerlijk verlopen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen