Netflix waarschuwt kijkers Bird Box na gevaarlijke trend op sociale media: “Verwond jezelf niet voor een film”

“Ik kan niet geloven dat ik dit moet zeggen, maar: verwond jezelf alsjeblieft niet met de Bird Box Challenge.” Dat twittert streaminggigant Netflix nadat een bizarre challenge rond de populaire Netflix-film viral is gegaan. Op sociale media worden massaal filmpjes gedeeld met mensen die geblinddoekt rondlopen.

mrra

Die angst voor geopende ogen heeft alles te maken met het plot van de film. Sandra Bullock speelt er een moeder in die samen met haar twee kinderen moet overleven in een post-apocalyptische wereld waarin een vreemde kracht de touwtjes in handen heeft. In haar huis blijven alle rolluiken naar beneden en als ze buitenkomt, moet dat met een blinddoek, want open je je ogen, dan neemt de vreemde kracht het van je over en word je gedwongen jezelf op een wrede manier om te brengen.

De angst en het concept is blijkbaar zo aanstekelijk dat het een nieuwe trend op sociale media oplevert: de #BirdBoxChallenge. Op filmpjes en foto’s op sociale media is te zien hoe mensen vooral in de Verenigde Staten geblinddoekt op straat hun weg proberen te vinden, geblinddoekte kinderen over elkaar heen buitelen en geblinddoekt hun hond uitlaten. Maar dat is uiteraard heel gevaarlijk.

(De tekst gaat verder onder de voorbeelden.)

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Netflix is heel fier op de film die volgens hen het record van aantal kijkers in één week tijd verpulverde met maar liefst 45 miljoen mensen, maar waarschuwt nu ook hun kijkers: “We weten niet hoe dit is begonnen en we waarderen de liefde, maar we hebben maar één wens voor 2019 en dat is dat jullie niet in een ziekenhuis belanden vanwege een meme.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER