Direct naar artikelinhoud
Dans

Een staalkaart van wat hiphop is en kan zijn: ‘Mind Ur Step’ komt naar KVS

Een staalkaart van wat hiphop is en kan zijn: ‘Mind Ur Step’ komt naar KVS
Beeld RV © Homard Payette

Volgende maand komt Mind Ur Step naar de KVS, een groots opgezette internationale productie met een missie: de weg vrijmaken voor hiphop en urban dance naar de grote podia.

Mind Ur Step is een project dat uniek is in zijn soort. Het idee: elf professionele urbandansers die klaar zijn voor de volgende stap in hun carrière, worden onder de hoede gebracht van drie gerenommeerde hiphopchoreografen. Het doel: hen begeleiden in hun ontwikkeling van performer tot choreograaf, en hen laten proeven van wat het is om een voorstelling voor de grote zaal te maken. Het resultaat: een urban dance-voorstelling die alle richtingen uit schiet en waarin zowel de choreografen als de dansers hun eigen inbreng hebben. En een tournee door heel Europa.

Het initiatief ontstond bij Roots & Routes, een internationale organisatie die multidisciplinaire kunstprojecten voor jongeren inricht om hen te helpen in hun ontwikkeling als persoon en als kunstenaar. Ondertussen wordt het project ook gesteund door kunstinstellingen uit verschillende Europese landen, waaronder onze eigen KVS.

Een staalkaart van wat hiphop is en kan zijn: ‘Mind Ur Step’ komt naar KVS
Beeld RV © Homard Payette

“De urgentie van dit soort projecten is hoog”, vertelt Tunde Adefioye, stadsdramaturg bij KVS. “Urban dance wordt nog altijd stiefmoederlijk behandeld. Bij de grote instellingen is er bar weinig interesse, de mogelijkheden om je als danser te professionaliseren zijn praktisch onbestaande.”

Mind Ur Step heeft daarom iets weg van een statement: het is wel degelijk de moeite waard om hierin te investeren. Hiphop en urban dance verdienen hun plaats in de grote zalen. Met de nodige middelen kunnen er producties worden gemaakt die kwalitatief niet moeten onderdoen voor het beste uit de hedendaagse dans.

‘Het probleem is dat veel hiphopdansers nog steeds niet worden aanzien als volbloed kunstenaars’
Tunde Adefioye, stadsdramaturg bij KVS

Adefioye: “Het probleem is dat veel hiphopdansers, hoewel ze ongelooflijk goed zijn in wat ze doen en over een verbluffende techniek beschikken, nog steeds niet worden aanzien als volbloed kunstenaars. Ze blijven veroordeeld tot de marge.”

Codes

Essentieel is daarom de ontwikkeling van een hiphoprepertoire. Kader Attou, een van de drie choreografen die meewerken, is een grote naam in Frankrijk en ver daarbuiten. Op eigen houtje wist hij hiphop van de straat naar de grote kunstcentra te brengen. Al twee decennia lang ontwikkelt hij een eigen repertoire dat hij herneemt, uitbreidt en herwerkt.

Attou: “Als we het eenvoudig bij circles en battles hadden gehouden, zouden we nooit ernstig zijn genomen. Je moet een kritische blik ontwikkelen en je bewegingstaal perfectioneren. Je moet van je eigen creaties een zaak van levensbelang maken om op de erkenning van anderen te kunnen rekenen.”

Codes
Beeld RV © Homard Payette

Toch lijkt het op het eerste gezicht niet met elkaar te rijmen: hiphop is spontaan en vrij, het is een plotse, snelle uitbarsting van energie. Gaat dat karakter niet verloren als je het in een choreografie giet? Attou: “Natuurlijk behoren spontane energie en improvisatie tot de kern van wat hiphop is, maar tegelijk zijn er ook codes die je moet incorporeren, je moet discipline aankweken en je eigen grenzen verleggen.”

Zelden zat er zo veel poëzie in hiphop dan in ‘Mind Ur Step’

“Een choreografie maken waarin je die codes en stijlmiddelen inzet, ontkracht de essentie van hiphop niet, maar sublimeert die net. Er is helemaal geen sprake van een tegenstelling. Voor mij betekent choreograferen dat je het beste in de danser naar boven haalt.”

Achtergrond

Dat laat zich zien tijdens de voorstelling. Zelden zat er zo veel poëzie in hiphop. Choreograaf Nabil Ouelhadj creëerde een pracht van een scène waarin een ademstoot genoeg is om de dansers als marionetten in beweging te blazen. Het is gevoelig en geraffineerd, en er zit vooral veel humor in.

Dat betekent niet dat je geen geweldige parade van slides, waves, headspins en menselijke schroeven te zien krijgt. Mind Ur Step is als een staalkaart van wat hiphop is en kan zijn: ongedwongen, excentriek en explosief, en tegelijk verstild, intiem en technisch geperfectioneerd.

Achtergrond
Beeld © HOMARD PAYETTE

“De kracht van deze voorstelling zit vooral in het feit dat iedereen een volstrekt andere achtergrond heeft,” zegt Sarah Mancini, een Belgische danseres die in de voorstelling een glansrol heeft. “Mijn eigen wortels liggen meer in de hedendaagse dans, maar ik laat me door hiphop inspireren en zoek naar een interessante tussenvorm. Andere dansers doen al sinds hun twaalfde mee aan battles of komen uit de hardcore breakdance-scene. In deze voorstelling komt het allemaal samen, we leren van elkaar en dagen elkaar uit.”

Lloyd Marengo, de derde choreograaf van dienst, knikt enthousiast: “Daar ligt net de magie van hiphop. Iedereen is welkom, het maakt niet uit wat je kleur of achtergrond is. Als je iets kan, mag je meedoen. In deze familie is niemand vervangbaar, iedereen is uniek.”

Mind Ur Step, op 20 en 21/02 in KVS, Brussel. kvs.be