Experts leggen uit waarom het waanzin is als de politie zonder winterbanden rijdt

© Photo News

“Complete waanzin” noemt Scott Van Hooydonk van autotrainingsschool Jesco de beslissing van de federale politie om de voertuigen van de agenten niet meer uit te rusten met winterbanden. “Winterbanden zijn ontegensprekelijk veiliger bij temperaturen onder de 7 graden. En al zeker voor politiemensen, die niet altijd de mogelijkheid hebben om hun rijstijl aan te passen aan de weersomstandigheden.” We legden de argumenten van de politietop voor aan twee experts.

Geert Neyt

1.DE HUIDIGE WINTERS ZIJN NIET KOUD GENOEG: NIET JUIST!

“Gelet op de eerder zachte winters in onze provincie stellen we ons de vraag of het gebruik van winterbanden (...) wel opportuun is”, staat er in een van twee interne nota’s.

“Dat klopt niet”, zegt Danny Smagghe van automobilistenvereniging Touring. “Tests hebben uitgewezen dat bij temperaturen onder de 7 graden Celsius winterbanden wel degelijk veiliger zijn en meer grip hebben op het wegdek. Dat komt omdat winterbanden gemaakt zijn van een zachter soort rubber dat sneller opwarmt, wat dan weer de grip verstevigt.”

Die betere grip zorgt ervoor dat bij koude temperaturen de remafstand verkleint met winterbanden. Zomerbanden daarentegen warmen niet genoeg op en krijgen daardoor geen veilige greep op de ondergrond.

“Bij sneeuw is het resultaat het spectaculairst”, zegt Scott Van Hooydonk, die o.m. anti-slipcursussen geeft. “Wie op een besneeuwd wegdek remt met een snelheid van 50 km/u, heeft met een winterband 20 meter nodig om tot stilstand te komen (volgens de Nederlandse automobilistenclub ANWB 30 meter, red.). Met zomerbanden is dat 40 meter, dubbel zoveel! (ANWB mat een gemiddelde afstand van 62 m, ook een verdubbeling, red.).”

“Bij regen of droog weer is het remverschil ongeveer 6 meter. Minder spectaculair, maar toch nog altijd beter.”

2. BIJ TEMPERATUREN BOVEN DE 7° ZIJN WINTERBANDEN SLECHTER DAN ZOMERBANDEN: NIET JUIST!

Danny Smagghe: “Ook dat is een uitspraak die de waarheid geweld aan doet. Het is pas boven 15 of 20 graden dat de remafstand van een winterband langer wordt dan die van een zomerband.”

“Eigenlijk is dat verschil pas echt merkbaar bij een temperatuur boven de 25 graden”, aldus Scott Van Hooydonk. “Dat komt omdat de winterband dan te veel opwarmt, zodat binnen in de band het rubber gaat verharden. Niet dat je banden in de hoogzomer in brand zouden schieten, maar ze zouden de volgende winter wel hun efficiëntie kwijt zijn.”

3. WIJ HEBBEN TE WEINIG PERSONEEL OM DE WINTERBANDEN TE INSTALLEREN: GEEN GOEDE REDEN!

“Het is toch complete waanzin om zo’n argument aan te halen”, vindt Scott Van Hooydonk. “We hebben het hier wel over ongevallen die vermeden kunnen worden. Neem het van me aan, wie in de koude met zomerbanden rijdt, heeft minder controle over zijn stuur. Als dan je voertuig zelfs maar een klein beetje afwijkt van wat je zou mogen verwachten, kan dat voldoende zijn om foutief te reageren, waardoor je negen keer op tien in het decor belandt.”

“Bij iemand die maar kleine afstanden aflegt in de winter kan het argument dat die beter voorzichtig en traag rijdt in plaats van winterbanden te steken, nog enigszins opgaan. Maar politiemensen die soms snel moeten interveniëren, kunnen dat lang niet altijd. Deze maatregel zal dus onvermijdelijk leiden tot meer ongevallen met politiewagens en meer kosten voor de politie.”

4. WINTERBANDEN CREËEREN EEN VALS GEVOEL VAN VEILIGHEID: JUIST

Hierover zijn beide experts het eens. “Het klopt dat sommige bestuurders met winterbanden onder hen het gevoel hebben dat hen niets meer kan overkomen. Ze gaan iets meer risico’s nemen, gaan iets sneller de bocht in of houden wat minder afstand ten opzichte van een voorligger.”

Waardoor uiteraard het voordeel van de winterbanden teniet wordt gedaan.

“Maar wie een normale rijstijl aanhoudt, kan met winterbanden in koude temperaturen ongeveer even veilig rijden als met zomerbanden in de zomer bij droog weer”, besluit Scott Van Hooydonk.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen