Deze Ferrari is nu letterlijk meer waard dan zijn gewicht in goud
De Ferrari 250 GTO is al meer dan een decennium de duurste klassieke auto ter wereld. Nu is de auto zelfs meer waard dan zijn gewicht in goud, zo blijkt uit een berekening door Reddit.
Goud wordt al lang beschouwd als een van de beste en meest stabiele investeringen. Maar hoewel het zeker sommige mensen rijk heeft gemaakt, doet de markt voor klassieke auto's het de laatste jaren veel beter. Sterker nog: de meest waardevolle klassieker van allemaal is nu per kilo meer waard dan goud.
Op 2 januari 2019 was de prijs van goud 41,43 dollar per gram. In augustus werd een Ferrari 250 GTO uit 1962 de duurste auto die ooit op de veiling werd verkocht met een verkoopprijs van 48.405.000 dollar. De 250 GTO weegt tussen de 880 en 950 kilogram, afhankelijk van de bron. Wanneer je het cijfer van 880 kilogram neemt en een beetje wiskunde doet, zul je ontdekken dat de 250 GTO 55,00 dollar per gram waard is, aanzienlijk meer dan de prijs van goud.
Natuurlijk worden niet alle 250 GTO’s geschat op ongeveer 50 miljoen dollar, maar op basis van de huidige markttendensen zouden we niet verbaasd zijn wanneer we de komende vijf jaar Ferrari's zien die voor meer dan 50 miljoen dollar van eigenaar verwisselen. Dat wil zeggen; als de markt niet tijdelijk crasht, zoals in het verleden wel eens is gebeurd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
HLN Shop
Een testrit is een absolute aanrader: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRik Lameyze
tony dethier
Jonathan Bürger
Patrick Bee
Rik Bekaert