Direct naar artikelinhoud
Muziek

Het Zesde Metaal aan de slag met Vlaamse Meesters: “Het schilderij was eerder het excuus om het nummer te kunnen schrijven”

Wannes Cappelle van Het Zesde Metaal.Beeld Alex Vanhee

Dit weekend bevrijdt Het Zesde Metaal de schilderijen van Vlaamse Meesters uit hun kader. Van Madonna tot mottige eikel: Wannes Cappelle zet zijn songs in de olieverf.

Even terugspoelen naar twee jaar geleden: Het Zesde Metaal zegt in januari 2017 toe om een van de Artists in Residence van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) te worden. De opdracht is duidelijk: laat je inspireren door de kunstwerken. Samen met schrijfpartner, bassist en toetsenist Robin Aerts boog Cappelle zich over zes schilderijen, die dit hele weekend een livesoundtrack krijgen.

Had je een grote favoriet?

“De Madonna van Jean Fouquet is een echt topstuk. Een schilderij uit de vijftiende eeuw dat net zo goed als popart aanvoelt. Toch zeker het luik waarop de Madonna staat. Ik ben in Berlijn gaan kijken naar de tijdelijke hereniging van die diptiek, vanuit het standpunt om iets te schrijven over die hereniging.” 

“Maar eigenlijk sprak een ander aspect achter dat werk me plots meer aan. De opdrachtgever, Etienne Chevalier, was de schatbewaarder van de Franse koning Karel VII. Hij liet zichzelf portretteren terwijl hij de heilige maagd aanroept om te bidden voor zijn overleden echtgenote. Maar als je beter kijkt naar dat schilderij kun je je niet van de indruk ontdoen dat die Etienne er bijzonder mottig bij staat. (lacht) Echt een foempe gast. Fouquet moet dat ook gedacht hebben.” 

“Dat contrast met die prachtige, erotiserende Madonna vond ik geestig genoeg om een song over te schrijven. Toen werd de insteek: als Chevalier ons diezelfde opdracht had gegeven, zouden we hem vast ook een beentje gelicht hebben. Een beetje zoals de hofnar van weleer: Chevalier komt even potsierlijk over in onze song.”

‘‘Verheven’ is echt een ode aan de aardse vrouw. Dan kom je natuurlijk snel uit bij de zondige variant Maria Magdalena’

Drie van de zes songs gaan over vrouwen. Opvallend: als scenarioschrijver voor Bevergem vertelde je ooit dat je vergat om vrouwen een serieuze rol te geven. Ze werden in het verhaal meestal ingeschreven als ‘liefje van x’.

“Dat maken we nu dan goed. (lacht) Maar eigenlijk is het toeval. Maria Magdalena van Quinten Massijs hebben we gekozen omdat ik absoluut de tekst ‘Ge zijt verheven boven alle vrouwen’ wilde gebruiken. Eigenlijk hebben we bij dat idee opzettelijk een schilderij gezocht. Het schilderij was eerder het excuus om het nummer te kunnen schrijven. ‘Verheven’ is echt een ode aan de aardse vrouw. Dan kom je natuurlijk snel uit bij de zondige variant Maria Magdalena.” (lacht)

Je brengt volgende week een nieuwe plaat uit met Broeder Dieleman, en Het Zesde Metaal schrijft nu ook al aan een nieuwe plaat. Maar 2019 belooft nog veel drukker voor je te worden.

“Ik ben op dit eigenste moment in Gent, om te schrijven aan de serie Grond. Daar ben ik nu al anderhalf jaar mee bezig. Het is een reeks voor VIER met (‘Bevergem’-alumni, GVA) Zouzou Ben Chikha en Dries Heyneman. Pas volgend jaar verschijnt die serie op het scherm, dus ik kan er nu nog niet zoveel over zeggen.”

We noemen een artiest algauw een druk baasje als die per toeval twee platen in een jaar uitbrengt. Maar jij bent écht voortdurend in de weer.

“Dat klopt wel. Het is véél, maar elk project bevrucht een ander, en bovendien gunt zo’n drukke agenda me ook niet de tijd om gedachten als ‘is dit wel goed genoeg?’ en ‘kan ik dit wel?’ te laten overheersen. Ik moet die fases nu doodgewoon skippen. Het is op het randje, geef ik toe. Maar het lukt voorlopig nog om alles met hart en ziel te kunnen blijven doen.”

‘Het is op het randje. Maar het lukt voorlopig nog om alles met hart en ziel te kunnen blijven doen’

Wat heeft Meesters bevrucht?

“Het werkte eigenlijk nét andersom. Robin en ik schreven samen aan de muziek, en stuurden daarop alleen de tekst en het schilderij naar de rest van de groep. Iedereen kon dus zelf muzikale voorstellen doen, waardoor sommige songs helemaal anders gingen klinken. Die dynamiek beviel me zo erg dat we nu ook zo in de toekomst willen werken. Hoe meer je schrijft, hoe makkelijker je jezelf herhaalt. Het is dus fijn om steeds meer een groep te worden, eerder dan ‘Wannes Cappelle en muzikanten’.”

Concert op de museumwerf – KMSKA, nu vrijdag 11 en zaterdag 12 januari (uitverkocht). Zondag 13 januari om 15 uur. www.hetnieuwemuseum.be