43 camera's gaan nieuw inhaalverbod vrachtwagens controleren
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft vastgelegd waar er op de Vlaamse wegen een inhaalverbod geldt voor vrachtwagens. Er komt ook een betere handhaving: 38 vaste en 5 mobiele ANPR-camerasystemen zullen controleren op het nieuwe verbod. Er komt bovendien ook controle op het inhaalverbod bij regenweer.
Tot 1 januari gold er op de Belgische rijbanen met twee keer twee rijstroken een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens. Inhalen mocht alleen als een blauw bord langs de weg dat uitdrukkelijk toeliet. Maar in alle andere Europese landen was de logica omgekeerd: vrachtwagens mogen inhalen, tenzij een bord langs de weg het uitdrukkelijk verbiedt. De Belgische uitzonderingssituatie zorgde voor veel verwarring bij het internationale vrachtverkeer, waardoor het inhaalverbod in de praktijk vaak dode letter bleef. Er werd bovendien weinig gecontroleerd.
De federale regering heeft het algemene inhaalverbod daarom sinds deze maand afgeschaft. Weyts liet daarna onderzoeken waar en wanneer een inhaalverbod aangewezen is. Het zal gaan om bijna de helft van alle 2x2-rijbanen in Vlaanderen, goed voor 443 kilometer. Op nog eens een kwart (197 kilometer) zal het verbod enkel tijdens de spits gelden. Net zoals in de rest van Europa zal een verkeersbord langs de weg aangeven waar het inhaalverbod van kracht is. Alle borden ‘Inhalen toegestaan’ (F107) en ‘Lokaal inhalen niet langer toegestaan’ (F109) verdwijnen, omdat ze geen rechtskracht meer hebben.
1 mobiele camera per provincie
Op 38 locaties in Vlaanderen zullen vaste ANPR-camera's in staat zijn om inhalende vrachtwagens te flitsen. Daarbovenop zal vanaf dit jaar minstens één mobiele camera in elke Vlaamse provincie actief worden.
Er komt ook controle op het inhaalverbod bij regenweer. Veertien bestaande ANPR-installaties worden uitgerust met een regensensor.
Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) heeft van Weyts een uitnodiging gekregen om te overleggen over de regencamera's. Mogelijk is er een federaal initiatief nodig om vast te leggen hoeveel neerslag er moet vallen voor het inhaalverbod van kracht is. Bellot wijst er wel op dat nieuwe initiatieven niet voor de hand liggen met de minderheidsregering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
ING: "Artificiële intelligentie beïnvloedt job van twee op de drie Belgische werknemers”
-
2
Infrastructuur clubs kan groei aantal nieuwe leden niet aan, waarschuwt Vlaamse Sportfederatie
Uit een bevraging door de Vlaamse Sportfederatie, de koepel van sportfederaties, blijkt dat de Vlaamse sportclubs op hun limieten botsen. Vier op de tien clubs (39 procent) geven aan dringend extra infrastructuur nodig te hebben om de toestroom van nieuwe leden te kunnen volgen. -
PREMIUM57
Nieuw programma ‘Knappe koppen’ veroorzaakt nieuwe rel bij VRT: “Schaamteloos en cynisch”
Een soort van ‘Topdokters’, maar dan over straffe Vlaamse ingenieurs: dat moet ‘Knappe koppen’ op VRT worden. Maar het programma is, lang voor de eerste opname, bron van alwéér een nieuwe rel over de openbare omroep. De VRT-top zou al te graag de 500.000 euro subsidie van Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) hebben aanvaard, zonder inhoudelijk debat over zo’n programma. En dat is, volgens critici, niet de eerste keer. Wij gingen na wat er precies aan de hand is bij de openbare omroep. -
-
Pas als bij wet is vastgelegd wat ‘regenweer’ is, kunnen camera's inhalende truckers beboeten
-
HET RAPPORT. Met onderscheiding geslaagd of gebuisd? Zo presteerden de Vlaamse ministers de afgelopen 4,5 jaar
Hoe presteerde de Vlaamse regering de afgelopen 4,5 jaar? Om een volledig overzicht te krijgen wikt en weegt onze politiek journaliste Astrid Roelandt het beleid van de negen ministers van de Vlaamse regering en geeft hen elk een uitgebreid rapport. Twee van hen zijn gebuisd, eentje gedelibereerd en drie ministers zijn geslaagd met onderscheiding. Bekijk de rapporten hieronder in detail. -
Dit is dé racebaan van Vlaanderen: snelheden tot 208 km/u. “We zien ze voorbijvliegen vanuit onze zetel”
De Merchtemsesteenweg in Meise lijkt wel dé racebaan van het land. Al voor de tweede keer dit jaar werd een bestuurder geflitst die meer dan 200 km/u reed. En dat terwijl maar 70 km/u toegelaten is. Bij die laatste controle reed ook liefst 50 procent van de bestuurders er te snel. De omwonenden kijken er niet meer van op. “We zien en horen ze voorbijvliegen vanuit onze zetel.” De politie is de laagvliegers intussen beu. “We willen hierover samenzitten met het nieuw bestuur. Het is te veel aan het worden”, zegt korpschef Alain Meerts (KLM). -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Peeters sleutelt aan terugkommoment voor beginnende bestuurders
-
PREMIUM62
ANALYSE. “Vanaf 10 juni zal plots druk gesproken worden waarover weinig gezegd is: de centenkwestie”
“Zoals in elke campagne volgen luide beloftes elkaar op. Hoewel die bijna allemaal geld kosten, wordt daarover niet eens stil gesproken”, schrijft politicoloog Carl Devos (UGent). “Nochtans is dé vraag na 9 juni: waar vinden we de komende jaren ruim 30 miljard euro?” -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
17
Nieuw op 1 mei: geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholcontrole, verplichte inschrijving van leefloners bij VDAB
18 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBert Pelgrims
Georges Vande Velde
Paul Philippaerts
Sven Lippens
Paul van de velde