Videospeler inladen...

Sir Jim Ratcliffe (CEO Ineos): "De wereld kan niet overleven zonder chemische stoffen" 

Chemiegroep Ineos gaat twee nieuwe fabrieken bouwen in de Antwerpse haven. Deze investering van 2,7 miljard euro is de grootste investering in de Europese chemiesector in twintig jaar en de grootste ooit voor het Britse bedrijf. De twee nieuwe fabrieken zullen zo’n 500 jobs creëren. Maar er is ook kritiek op het project, want Ineos gebruikt omstreden schaliegas uit de VS als grondstof. Bovendien komt er bij de productie CO2 vrij. De Ineos-topman benadrukt het belang van de chemie en het verantwoorde gebruik ervan.

Het hing al een tijdje in de lucht, maar het is nu bevestigd: de Britse chemiegroep Ineos heeft niet voor Rotterdam, maar voor Antwerpen gekozen om er twee nieuwe fabrieken te bouwen in de haven. In die fabrieken zullen ethyleen (etheen) en propyleen gemaakt worden, de basisgrondstoffen voor de chemische en plasticindustrie. 

Volgens de krant De Tijd moeten de twee fabrieken in 2023 klaar zijn en zullen ze zo'n 500 rechtstreekse jobs opleveren. Op piekmomenten zouden 3.000 tot 4.000 mensen aan de bouw van beide fabrieken werken. Jim Ratcliffe, de CEO van Ineos Group, komt morgen een 'memorandum of understanding' ondertekenen in het Antwerpse Havenhuis.

Lillo

Ineos is een Brits bedrijf met roots in België. Ineos-baas Jim Ratcliffe maakte in de jaren 1990 namelijk deel uit van het management van BP Chemicals, richtte via een management-buy-out Inspec op en kocht daarmee in 1998 de vroegere BP-site in Zwijndrecht, van waaruit Ineos groeide tot een grote multinational.

Ineos heeft anno 2019 zes vestigingen in ons land, waar vooral basisproducten voor de chemische industrie en kunststoffen worden gemaakt. Daar komen dus nog twee vestingen bij.

Het ethyleen zal gemaakt worden in een grote kraker, die 1,7 miljard zal kosten. Het zal de eerste nieuwe kraker in Europa zijn sinds twintig jaar. Het propyleen zal geproduceerd worden in een zogenoemde propaan­dehydrogenatie­fabriek. De fabrieken zullen gebouwd worden ten noorden van Lillo, op terreinen van Gunvor, Monsanto en Solvay.

Ligging doorslaggevend

Ineos zou voor de twee nieuwe fabrieken voor de haven van Antwerpen hebben gekozen wegens haar ligging. Want het  gros van de productie van de twee nieuwe fabrieken zou bestemd zijn voor de chemiebedrijven in Antwerpen, de op één na grootste chemiecluster ter wereld, na Houston.

Het is de tweede grote investering in korte tijd in de Antwerpse haven. In oktober kondigde de Oostenrijkse chemiegroep Borealisgroep nog aan dat ze een miljard euro zal investeren in een nieuwe fabriek in Kallo, waarin ook propyleen gemaakt zal worden.

Plastic-industrie

In de twee nieuwe Ineos-fabrieken zal dus ethyleen en propyleen gemaakt worden. Dat zijn basisgrondstoffen voor de chemie-industrie, onder andere de grote plasticindustrie. 

  • Ethyleen is de meest geproduceerde petrochemische stof ter wereld. Ethyleen wordt gemaakt uit ethaangas en wordt gebruikt om allerlei andere stoffen van te maken, zoals polyethyleen, oftewel PE, het plastic waarvan plastic flesjes en zakjes gemaakt zijn.
  • Propyleen wordt ook gebruikt om plastic van te maken. Het wordt gemaakt uit propaangas en is op zijn beurt de basis voor polypropyleen, of PP-plastic. Dat is sterker dan PE en wordt gebruikt om bijvoorbeeld boodschappentassen, brooddozen, plastic stoelen en autobumpers van te maken.

Als het ethaan- en propaangas omgezet zijn in ethyleen en propyleen, worden die stoffen via pijpleidingen naar andere chemische bedrijven getransporteerd.

Schaliegas

Het ethaan- en propaangas dat nodig is om er ethyleen en propyleen van te maken, wordt met schepen aangevoerd naar de haven van Antwerpen. Ethaangas wordt als schaliegas gewonnen in de VS.

De winning van schaliegas is omstreden omdat daarbij een mengsel van water, zand en chemicaliën in de ondergrond wordt gespoten om grondlagen te breken en zo gas vrij te maken. Ineos zet al jaren groot in op schaliegas­winning: eerst in de VS, maar de afgelopen jaren ook in het Verenigd Koninkrijk.

Ineos heeft de afgelopen jaren ook zwaar geïnvesteerd in een vloot van intussen acht schepen die het goedkope schaliegas in vloeibare vorm vanuit de VS naar Europa brengen. 

"We hebben deze virtuele pijplijn tussen de VS en Europa gebouwd omdat er simpelweg niet genoeg gas voorhanden is in Europa", zei Ineos-topman Tom Crotty afgelopen zomer nog op BBC-radio, toen hij de investering in twee nieuwe fabrieken op het Europese vasteland aankondigde en nog niet vaststond dat die fabrieken in Antwerpen zouden komen.

Crotty antwoordde toen ook op de vraag: waarom inzetten op plastic, terwijl er net verwacht wordt dat we minder plastic moeten gebruiken? "De vraag naar plastic voor eenmalig gebruik zal afnemen", denkt Crotty. "Dat is ook niet de business waar wij in zitten; wij doen in hoogwaardige plastics die bijvoorbeeld je auto lichter maken, waardoor die minder COuitstoot. Daar zit de groei."

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen