Direct naar artikelinhoud
Filmrecensie

‘Colette’: krachtig kostuumdrama zonder franjes

Keira Knightley als Colette in Parijs, tijdens de belle époque.Beeld Photo News

Keira Knightley schittert in – alweer – een kostuumdrama, dit keer als de bekende Franse auteur Colette, die uit het patriarchale korset breekt dankzij een scherpe pen en een flinke schep je m’en foutisme.

“Do you like pain? Try wearing a corset!” Het is misschien wel de beruchtste zin die Keira Knightley ooit op het grote scherm in de mond nam, in de gedaante van een flink van zich afbijtende Elizabeth Swann, de rebelse adellijke dochter die in de eerste Pirates of the Caribbean liever met een charismatische piratenzoon trouwde dan met een rijke doch saaie stinkerd in zee te gaan. Het leek toen al de voorbode voor de vele films waarin Knightley een vrouwelijk personage zou vertolken dat weerspannig haar eigen weg bewandelt, al scheurt ze er danig haar onderrok aan. Al die personages lijken nu te culmineren in Colette,  een tranche de vie uit het leven van de beruchte Franse schrijver Sidonie-Gabrielle Colette, geregisseerd door Still Alice-maker Wash Westmoreland. 

Heerlijke dirty mind

De carrière van uitgever Henri Gauthier-Villars zit vreselijk in het slop, wanneer hij ontdekt dat zijn jonge vrouw Colette in haar dagboeken een kinderlijke naïviteit meesterlijk weet te combineren met een heerlijke dirty mind. Onder zijn nom de plume Willy laat hij haar hersenspinsels uitgeven, die vervolgens zodanig gesmaakt worden door het Parijse bobovolkje dat hij haar geregeld opsluit in een bureau om voor hem te werken. Maar dankzij haar progressieve opvoeding op het platteland is Colette zich net iets te goed bewust van haar eigen potentieel, en zo breekt ze langzaam maar zeker los van Willy, zowel emotioneel als financieel. Onderweg ontmoet Colette naast de vele dames en heren in de beau monde haar eigen seksuele fluïditeit, die Willy haar likkebaardend toestaat te ontdekken. 

Van alle kleurrijke personages die Westmoreland neerzet, blinkt de tanende ster van dubieuze uitgever Willy (gespeeld door Dominic West) het felst. De pracht van het personage, dat door zijn eigen rol in een patriarchale maatschappij oprecht niet kan zien welke schade hij aanricht, grossiert in herkenbare tragiek. Ook Knightley als Colette en haar vrouwelijke muze markiezin Mathilde de Morny (gespeeld door een prachtig androgyne Denise Gough) spelen overtuigend mensen gepijnigd door de tijd en gesterkt door een ongebreidelde levenslust. 

Willy, gespeeld door Dominic West, kan door zijn eigen rol in een patriarchale maatschappij oprecht niet kan zien welke schade hij aanricht

Visueel serveert Colette bovendien een meticuleus staaltje belle époque-ish Parijse praal, alleen ziet het er allemaal veel beleefder uit dan het hoofdpersonage zelf zou hebben gedroomd. Al ‘siert’ het Westmoreland in feite ook dat hij aan de verleiding weerstaat om de plot te verdrinken in stilistische overdaad. 

Vanaf 16/1 in de bioscoop. Lees ook het interview met Keira Knightley en regisseur Wash Westmoreland: “Het verhaal van Colette is jammer genoeg nog steeds belachelijk herkenbaar”