Nu bont uit de mode is, richt PETA zijn pijlen op wol
Van Gucci en Michael Kors tot Jean Paul Gaultier en Versace. Modemerken kondigden in 2018 massaal aan geen bont meer te gebruiken in hun collecties, tot grote tevredenheid van dierenrechtenorganisatie PETA. Zij richten door de tanende populariteit van bont daarom hun pijlen nu op wol. Minstens even dieronvriendelijk, aldus de organisatie.
Hoewel er voor wol geen dieren op dezelfde manier moeten afgemaakt worden als voor bont, passen schapenscheerders volgens PETA minstens even gruwelijke technieken toe om de dieren te ontdoen van hun wol. “Ze worden geslagen, mishandeld en zelfs gemarteld en dat gebeurt veel meer dan je zou denken. Dit gaat dan ook niet over wanpraktijken op één of twee slechte boerderijen, het is een systematisch probleem dat bijna overal voorkomt,” aldus Ashley Byrne van de dierenrechtenorganisatie.
PETA heeft daarom enkele campagnes gelanceerd tegen modeketens zoals Forever21 om de verkoop van wol te stoppen. Ze hebben aan het Britse dorpje Wool ook gevraagd zijn naam te veranderen naar ‘Vegan wool’ als statement tegen dierenmishandeling en ze publiceerden 11 exposés waarin aangetoond wordt hoe de dieren gepijnigd worden voor hun wol.
In 2016 kon de organisatie al geheime beelden maken van wantoestanden bij schapenscheerders in Australië, wat toen tot een aantal veroordelingen geleid heeft. Maar PETA schakelt ook celebs in om het bewustzijn rond deze problematiek te vergroten. Eerst was er de advertentie met de slagzin ‘Wol: de naakte waarheid’ waarbij het Poolse model Joanna Kups in haar blootje poseert met een bebloed schaap in haar handen. Daarna ging ook actrice Alicia Silverstone uit de kleren voor een campagne genaamd ‘Ik ga nog liever naakt dan wol te dragen’. Vorig jaar was Joaquin Phoenix het gezicht van de campagne tegen wol. Hij poseerde - helaas - niet naakt, maar was te zien in een veganistisch kostuum tussen een aantal schapen. Zijn boodschap? “Wreedheid staat mij niet. Laat wol alstublieft achterwege”.
“De enige manier om de voortdurende mishandeling aan banden te leggen, is door mensen bewust te maken van wat er gebeurt. Niet controverse of kritiek is de grootste vijand van de dieren, wel erover zwijgen’, aldus Elisa Allen, de Londense PETA-directeur.
Alternatieven
Allemaal goed en wel natuurlijk, maar wat is dan het alternatief voor wol? Kasjmier of net synthetische stoffen zoals polyester? “Op vlak van kwaliteit komt alleen kasjmier (wol van de kasjmiergeit) in de buurt van wol en dat is nog schaarser,” vertelde professor textielkunde Paul Kiekens (Universiteit Gent) aan De Morgen vorig jaar. Een ideaal alternatief bestaat volgens hem helaas nog niet. “Wol heeft veel voordelen, zoals een verwarmend en afkoelend effect, zachtheid en elasticiteit. Dat synthetisch nabootsen is nog niet gelukt. Synthetische stoffen zijn daarnaast trouwens ook erg belastend voor het milieu. Recycleren (tweedehands kopen) is het beste wat je kan doen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Tropische tuin van Art en Eline ligt verborgen tussen de weilanden: “De koeien waren onze eerste aankoop”
-
Grote sterren geven de haarstijl die jongeren haten, maar dertigers koesteren weer een kans. “Het ziet er mysterieus uit”
Jongeren zetten zich graag af tegen de generatie die voor hen kwam. Niet gek dus dat ze de ‘typische’ haarstijl van millennials al een hele tijd door het slijk halen. Maar nu actrices als Lily Collins, Florence Pugh en Rosamund Pike met het kapsel op de rode loper gezien worden, lijkt er iets te veranderen. Of niet? Kapper Nils D’Joos tipt hoe jij de ‘gehate’ haarstijl zelf kan proberen. -
PREMIUM
Pluizig haar door het weer? Haarolie is de oplossing. Beautyredactrice Sophie test 12 dure en goedkope flesjes
Hair oiling is een trend op sociale media. Niet zo gek, want de juiste olie levert je een haardos à la Hollywood op: zacht, gezond, pluisvrij en glanzend als een spiegel. Welke olie koop je best? En vooral: scoort een haarolie van 9 euro evengoed als eentje van — jawel — 132 euro? Beautyredactrice Sophie deed de test. “Als ik voor de rest van mijn leven nog maar één haarproduct zou mogen gebruiken, dan was het dit.” -
-
PREMIUM
Kan ‘face taping’ echt rimpels verhelpen? Beautyredactrice: “Smeer ruim op voorhand een hydraterende crème”
-
Frankrijk wil mensen die bij Shein shoppen een boete laten betalen
Koop je een jurk van 10 euro bij Shein? Dan wil Frankrijk dat je 5 euro belasting betaalt. Ook reclame voor ‘ultra fast fashion’ zullen ze er wellicht verbieden. Het is de eerste keer dat een land zulke concrete stappen zet. Volgt België straks ook? Bij duurzaamheidsplatform COSH! zijn ze sceptisch: “Volgens mij zal er ook een soort side business ontstaan.” -
PREMIUM
Onze redactrice betaalt 277,50 euro bij de bekendste BV-kapper. Wat krijgt ze daarvoor? “Is hij attent of is dit marketing?”
“Toch had ik meer glamour verwacht.” Zowat heel bekend Vlaanderen loopt de deur plat bij Jochen Vanhoudt in Antwerpen. Ze komen er vooral voor extensions, leren we wanneer we undercover in het salon zitten. En we vangen nog meer nieuwtjes op uit showbizzland. Kunnen we er ook bekend cliënteel spotten? En lopen we met een even mooie coupe als hen naar buiten? “Zoals ik met nat haar op een knotje binnenkwam, zal Sarah Puttemans hier niet zitten.” -
PREMIUM
Dermatoloog geeft concrete tips voor minder zichtbare poriën in je gezicht: “Het zuur lost de talg in de poriën op”
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
-
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
Kijken jij en de kids halsreikend uit naar de paasvakantie? Haal dan maar snel je agenda boven, want er valt die twee weken een hoop meer te beleven dan eieren rapen. HLN Shop grasduint door het lijvige aanbod en selecteert vijf toppers. Van een duizelingwekkend hoogteparcours tot een avontuur zes meter onder de grond: deze familie-uitstapjes willen jullie niet missen. -
“Zodat onze kinderen niet hetzelfde moeten ervaren.” Wendy en Callie creëren slim product voor Belgen met krul- of kroeshaar
Wat hebben een businesscoach en een chemicus gemeen? Hun prachtige krullen en het verlangen om andere Belgische vrouwen met krullend of kroeshaar te redden van de struggles die ze zelf ook zo goed kennen. Wendy (30) en Callie (25) werkten jaren aan hun innovatieve product, na jaren te lijden onder het stigma dat op hun natuurlijke lokken rust. “Ik kreeg op den duur brandwonden.” -
Steeds meer Vlamingen helen gebroken hart met een ‘divorce ring’: “Ik heb ook goede herinneringen aan de scheiding”
27 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPIETER ROGIERS
Gunther Franken
Angela Haaima
Marc Benoot
Gudo Courtois