Facebook scherpt regels rond politieke advertenties aan in aanloop verkiezingen
Facebook gaat striktere regels opleggen rond politieke advertenties in de landen waar er in de eerste helft van dit jaar verkiezingen zijn. Dat moet inmenging in de kiesstrijd in de Europese Unie, India, Nigeria en Oekraïne tegengaan, meldt het bedrijf.
Facebook wil in de aanloop naar enkele grote verkiezingen naar eigen zeggen blijven streven om buitenlandse inmenging te verhinderden en meer informatie te verschaffen over advertenties die gebruikers op de Facebookplatformen zien.
Concreet zal het bedrijf de principes toepassen die het reeds in de VS, Groot-Brittannië en Brazilië hanteert rond transparantie over politieke advertenties. De makers van advertenties zullen moeten aangeven wie ze zijn, net als hun locatie, alvorens de reclame online kan komen. Facebook wil in de landen van de Europese Unie ook transparantietools voor advertenties beschikbaar maken in de aanloop naar de Europese verkiezingen in mei.
Facebookschandalen
Facebook belooft tegen eind juni ook een uniforme regelgeving voor alle opdrachtgevers van reclame wereldwijd. Die scherpere regels komen er nu het bedrijf onder vuur ligt voor enkele kiesschandalen, bijvoorbeeld vanwege het privacyschandaal rond campagnebureau Cambridge Analytica. Ook is er bijvoorbeeld sprake van Russische inmenging via Facebook ten voordele van Donald Trump bij de presidentsverkiezingen in 2016.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Facebook verdiende dit jaar al ruim 250 miljoen dollar aan politieke advertenties
Facebook heeft de voorbije zes maanden in de Verenigde Staten 256 miljoen euro inkomsten uit politieke advertenties gehaald. Dat deelt het sociale netwerk vandaag mee. -
AI-beelden krijgen label op Facebook en Instagram
Afbeeldingen die door kunstmatige intelligentie (AI) gegenereerd zijn, zullen binnenkort een label krijgen op Instagram en Facebook. Dat maakte Nick Clegg, directeur mondiale zaken bij Meta, bekend in een blogpost. -
-
Moet je geprobeerd hebben: de 11 beste apps van het afgelopen jaar voor Android en iPhone
-
facebook
Advertentie met fake news op Facebook zetten blijkt nog altijd poepsimpel
‘De stembureaus zijn dicht, mensen kunnen geen stem uitbrengen’. Die verzonnen boodschap wist de redactie van het Nederlandse KRO-NCRV-televisieprogramma Brandpunt+ in advertenties op Facebook te krijgen. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
3 miljoen keer sneller dan uw internet thuis: wetenschappers sturen gegevens op recordsnelheid via glasvezel
-
PREMIUMShowbizz
Facebookgenie Mark Zuckerberg: van wereldwijde weldoener tot gevaarlijke antiheld
-
Deense artiest heeft op Spotify miljoenen fans, justitie gelooft daar niets van en klaagt hem aan
Een man uit Denemarken wordt beschuldigd van grootschalige oplichting via streamingplatformen als Spotify en Apple Music. De man zou honderden duizenden euro’s hebben verdiend door de diensten te laten denken dat miljoenen mensen naar zijn muziek luisterden. De Deense justitie vermoedt dat hij de boel voor de gek houdt met ‘ongeautoriseerde technieken’ en eist een gevangenisstraf. Niet eerder is iemand aangeklaagd wegens betrokkenheid bij ‘fake streams’. -
CD&V eist 100.000 euro van ex-adviseur voor Indiase likes
CD&V eist een schadevergoeding van 100.000 euro van ex-communicatieadviseur Gert Van Mol, omdat hij de partij schade heeft toegebracht. Dat melden de kranten van Mediahuis. De man zorgde ervoor dat het aantal volgers op de CD&V-Facebookpagina exponentieel toenam. Maar toen bleek dat het vooral om Indiase volgers ging, viel hij in ongenade. -
2
Pornhub en Xvideos slepen Europese Unie voor de rechter: willen niet onder nieuwe internetregels vallen
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer