Kristof Ghyselinck
Volledig scherm
PREMIUM
© Kristof Ghyselinck

COLUMN. Jules Hanot fileert de media: flitsende ‘De Dag’ versus lauw ‘Over Water’

TVTien jaar geleden smulde Vlaanderen massaal van de fijne vleeswaren uit beenhouwerij/charcuterie Vangenechten in ‘Van Vlees en Bloed’. Een briljante familiekroniek die warme herinneringen oproept aan de bospoeper, moemoe, met reebok veredelde pensen en een legendarische volle emmer der vernederingen. Baanbrekende inheemse fictie. Een lichtend voorbeeld dat de nieuwe generatie tv-makers verplichtte voortaan de lat flink hoger te leggen. Dat leverde iconische klassiekers op als ‘Met Man en Macht’, ‘De Ronde’, ‘Beau Séjour’, ‘Tabula Rasa’ en ‘Professor T’. Vaak internationaal gelauwerd Vlaams vakwerk dat zonder blozen de voet mocht zetten naast illustere Britse reeksen en donkere Scandinavische thrillers.

2 reacties

  • Dirk Braeckman

    5 jaar geleden
    Over Water is inderdaad flauwe hap, triestige dialogen, een scenario dat heen en weer slingert zonder duidelijke lijn, slecht uitgebouwde verhaallijnen, ... De scenario's van Bart de Pauw zijn veel beter!!
  • Johan Launders

    5 jaar geleden
    de wijze van "de dag" te tonen is zoals in de film "vantage point" waar een aanslag vanuit de diverse punten wordt belicht. De wijze van werken bestaat dus al lang. Doet uiteraard niets aan het verhaal.