Weyts: "Wegenvignet is een domme heffing”
Terwijl Vlaanderen de invoering van een slimme kilometerheffing voor personenwagens onderzoekt, verzet Wallonië zich tegen zo'n heffing. Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (cdH) geeft de voorkeur aan een wegenvignet. "Dat is geen mobiliteitsinitiatief, maar een belastingsinitiatief", zo antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) vandaag in het Vlaams Parlement op vragen van Paul Van Miert (N-VA) en Dirk De Kort (CD&V).
De Vlaamse regering wil vanaf 2024 of 2025 een kilometerheffing invoeren op de Vlaamse wegen. Een voorbereidende studie in opdracht van de regering onderzoekt intussen enkel nog het scenario van een heffing in het hele gewest. De piste van een lokale heffing op bepaalde filegevoelige plekken, lijkt afgevoerd. De concrete beslissing over de invoering is een zaak voor de volgende Vlaamse regering.
Maar intussen heeft het Waalse gewest zich al verzet tegen de Vlaamse plannen. Volgens Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (cdH) bestaat er al een algemene kilometerheffing, met name via de accijnzen. Hij geeft de voorkeur aan een forfaitair wegenvignet. Dat vignet zou dan voor de Waalse bestuurders gecompenseerd door een vermindering van de verkeersbelasting. De cdH-minister zou ook liever één systeem voor heel België zien.
Maar zo'n wegenvignet ziet men aan Vlaamse kant dan weer niet zitten. "Dat is terugkeren naar paard en kar", zegt N-VA-parlementslid Paul Van Miert. Volgens minister Weyts is een vignet "een domme heffing". "In zo'n heffing zit geen enkele vorm van mobiliteitssturing", aldus de N-VA-minister. Volgens Weyts is het naast elkaar bestaan van twee systemen niet uitgesloten. "Ik heb gevraagd of men bereid is om na te denken over het naast elkaar bestaan van twee verschillende systemen. Daarbij zouden we dan wederzijdse afspraken kunnen maken. We zouden elkaar bijvoorbeeld een vrijstelling of een ticket voor beperkt gebruik kunnen geven", aldus Weyts.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM33
Vlaamse ex-IT’er wil ‘groene muur’ bouwen in Afrika: “Als we niets doen is het over 40 jaar te laat”
-
Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst
De kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf 2024 of 2025 wil invoeren, moet op alle wegen in Vlaanderen betaald worden. Een cruciale voorbereidende studie in opdracht van de Vlaamse regering onderzoekt enkel nog dat scenario. Dat meldt De Tijd vandaag. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing
Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert. -
13
OESO wil houdbaarheid van Belgische overheidsfinanciën verzekeren met een gecoördineerd plan
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) heeft zijn wereldwijde groeiverwachting gepubliceerd. Uit de analyse van België blijkt, volgens de denktank van voornamelijk rijke landen, dat de organisatie zal ingaan op de oplopende overheidsschuld en het begrotingstekort. -
14-jarige jongen sinds november vermist in Schaarbeek
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Wallonië fel gekant tegen Vlaamse kilometerheffing: “Algemene heffing bestaat al, via de accijnzen”
Een kilometerheffing op alle Vlaamse wegen beroert flink de gemoederen in Wallonië. Dat zegt Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (cdH). Hij hoopt meer uitleg te krijgen van de Vlaamse collega's, want twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land is "moeilijk te vatten", zegt hij. -
CO2-uitstoot Belgische industrie nooit zo laag, met dank aan financiële crisis
De CO2-uitstoot van de grote industrie en de luchtvaart in ons land is vorig jaar met meer dan 10 procent gezakt, de grootste daling sinds de financiële crisis. Dat komt vooral door de malaise in de industrie, schrijft ‘De Tijd’ vandaag. -
PREMIUM3
Vlaamse Lucas heeft 250.000 volgers op Chinese versie van TikTok: “Zelfs in een klein dorpje herkennen ze me”
58 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDirk Sonck
Mollen Pieter
Dries Crombez
dieter devreze
Jan Baroen