97ste ‘klein’ Autosalon mikt op meer dan 400.000 bezoekers
In Brussels Expo is het 97ste Autosalon vanochtend van start gegaan voor pers en genodigden. Het ‘kleine’ autosalon opent vanaf morgen de deuren voor het grote publiek. Organisator Febiac mikt op 400.000 tot 450.000 bezoekers.
Deze editie gaat het - zoals traditioneel in de onpare jaren - om een salon voor personenwagens, gemotoriseerde tweewielers en lichte bedrijfsvoertuigen, een zogenaamd ‘klein’ autosalon.
Hoewel heel wat buitenlandse autosalons het al een tijd steeds moeilijker krijgen om automerken present te laten tekenen, gaat de Brussels Motor Show er prat op dat “alle belangrijke spelers aanwezig zijn” in Brussels Expo. “Voor heel wat automerken is de periode rond het salon goed voor maar liefst 20 procent van hun jaaromzet”, zegt salondirecteur Pierre Lalmand. “Commercieel gesproken zet het salon van Brussel doorgaans de toon voor het jaar dat erop volgt.”
Inhuldiging
Het salon werd deze namiddag officieel ingehuldigd door prins Laurent. De prins nam uitgebreid de tijd om de paleizen te bezoeken, met name dat gewijd aan de tentoonstelling van droomwagens en dat van de alternatieve mobiliteitsoplossingen.
Ook minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V), minister van Telecom Philippe De Backer (Open Vld) en minister van Mobiliteit François Bellot (MR) tekenden present, evenals Brussels burgemeester Philippe Close (PS) en Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V).
Bij de inhuldiging vroeg automobielfederatie Febiac, organisator van het Autosalon van Brussel, om een ondersteunend en stabiel mobiliteitsbeleid. “De 54 miljard euro die de automobielsector in Europa verleden jaar investeerde in ‘schoner’, ‘duurzamer’, ‘efficiënter’ en ‘mobieler’, betekenen een inspanning die slechts vol te houden valt wanneer het beleid ondersteunend werkt. Wanneer de overheid voorspelbare, heldere en vaste bakens uitzet die de verwachte en gewenste evolutie daadwerkelijk borgen en ondersteunen”, aldus Febiac-voorzitter Philippe Dehennin.
Praktisch
De editie 2019 van het autosalon van Brussel vindt voor het grote publiek plaats van zaterdag 19 januari tot zondag 27 januari. De personenwagens en bedrijfsvoertuigen palmen zeven Paleizen van Brussels Expo in, waaronder Paleis 1, dat volledig is gewijd aan de Dream Cars-tentoonstelling. Die tentoonstelling duurt voor het eerst even lang als het salon zelf.
De gemotoriseerde tweewielers zijn te bewonderen in Paleizen 8 en 9, terwijl koetswerkbouwers en andere specialisten in de inrichting van bedrijfsvoertuigen hun klanten ontvangen in Paleis 12. De tijdelijke expo #WeAreMobility, die (nieuwe) mobiliteitsoplossingen belicht, neemt vier dagen lang (18 tot en met 21 januari) Paleis 10 in beslag.
Vanaf zaterdag 19 tot zondag 27 januari is het salon elke dag toegankelijk van 10.30 tot 19.00 uur. Ook zijn er twee nocturnes tot 22 uur gepland op maandag 21 en vrijdag 25 januari.
Een standaardticket kost 15 euro. Het Dream Cars-Paleis kost 5 euro extra, maar is gratis toegankelijk voor alle bezoekers die op 22, 23 en 24 januari naar Brussel komen, op voorwaarde dat ze hun toegangsticket ‘Bonus Pack’ vooraf aangekocht hebben via het online platform.
DAB+
Op de persdag is ook de officiële aftrap gegeven voor de Europese Elektronische Communicatie Code (EECC): alle nieuwe auto’s in Europa zullen binnen twee jaar standaard uitgerust worden met een ontvanger voor digitale etherradio (DAB+), de opvolger van FM. De Europese lidstaten hebben twee jaar de tijd om de code in nationale wetgeving om te zetten. “Europa geeft een stevig signaal. In Vlaanderen zijn we klaar”, zegt Vlaams minister van Media Sven Gatz (Open Vld). “Het aanbod aan zenders is op enkele jaren verdrievoudigd, de campagne om digitaal luisteren te stimuleren werd eind vorig jaar op gang geschoten. Radio is een krachtig en geliefd medium, zeker bij ons. Met DAB+ maken we het klaar voor de toekomst.”
“De digitalisering van onze economie biedt enorm veel kansen en zorgt voor nieuwe mogelijkheden voor ondernemers, nieuwe jobs voor werknemers en betere producten en diensten voor consumenten”, zei ook federaal minister van Digitale Agenda Philippe De Backer (Open Vld). “Het verhaal van de digitale radio is zo’n digitaal succesverhaal. Dankzij digitale radio luister je geruisloos naar je favoriete zender, kan je ook naar veel meer zenders luisteren en krijg je real time meer informatie over je favoriete muziek. Als we in de toekomst de omslag willen maken van de FM-band naar digitale radio, zullen we met z’n allen moeten samenwerken: zenders, tech- en telecomspelers, de automobielsector en de overheid.”
Vandaag luistert een op de vijf Vlamingen digitaal naar de radio. Dat gebeurt via vast en mobiel internet (12 procent), via digitale tv (6 procent) en in de ether via DAB+ (3 procent). In België zijn sinds 2013 meer dan een half miljoen DAB+ radio’s verkocht. Van de nieuw verkochte auto’s in 2018 reed 30 procent met een standaard DAB+ autoradio de garage uit.
DAB+ staat voor digitale audio broadcast. Het biedt luisteraars meer radiozenders, digitale geluidskwaliteit en zit gratis in de lucht. Zowel Medialaan - de Persgroep Publishing, VRT als Mediahuis bieden hun reguliere radiostations en extra kanalen aan via DAB+.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
-
Goed rapport en ambitieuze plannen voor Volvo Car Gent
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Vlaamse overheid organiseert groepsaankoop om elektrische wagens aantrekkelijker te maken: “Op Autosalon zal je niet goedkoper vinden”
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerronny cuypers