Katholiek onderwijs pleit voor assistent in de klas om werkdruk leerkracht te verlichten
Katholiek Onderwijs Vlaanderen onderzoekt de mogelijkheid van helpers om leerkrachten tijdens de les of bij administratieve taken bij te staan. Zo’n extra hulp kan de werkdruk van leerkrachten fors verlichten, pleit de katholieke onderwijskoepel in de kranten van Mediahuis. “Een doekje voor het bloeden”, noemt de christelijke vakbond voor het basisonderwijs (COV) het voorstel. “Als er meer personeel komt, dan in de eerste plaats voor leerkrachten in de klas”, reageert onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V).
De onderwijsassistenten zouden volgens Katholiek Onderwijs Vlaanderen kunnen helpen bij administratieve taken, meegaan op schooluitstap, toezicht houden op de speelplaats, taken verbeteren of leerlingen die extra aandacht nodig hebben ondersteunen en begeleiden. Het zou het ook makkelijker maken onderwijs op maat te geven.
Om onderwijsassistent te worden, zou je een opleiding van twee jaar moeten volgen op het niveau van het hoger beroepsonderwijs of graduaat. Het is vooral bedoeld voor jongeren uit het BSO die heel graag in het onderwijs zouden werken, maar er soms niet in slagen een bachelor- of masterdiploma te behalen. In eerste instantie zouden de assistenten ingezet worden in het lager onderwijs, later kan het systeem ook worden uitgebreid naar het secundair.
“Niet de bedoeling om leerkrachten te vervangen”
Volgens topman van het katholiek onderwijs Lieven Boeve is het concept van één leraar voor één klas voorbijgestreefd. “We moeten nadenken over lerarenteams en de verschillende rollen die de leden van dat team kunnen opnemen.”
Het is niet de bedoeling dat leerkrachten zouden worden vervangen door assistenten om zo het lerarentekort het hoofd te bieden. “Maar in noodsituaties is het beter om iemand te hebben die tenminste een beetje pedagogisch gevormd is dan helemaal niemand”, aldus Boeve. Het voorstel staat in een memorandum voor de nieuwe Vlaamse regering, dat morgen op het ledencongres ter goedkeuring wordt voorgelegd.
“Als er meer personeel komt, dan in de eerste plaats voor leerkrachten in de klas”, reageert Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) op het voorstel. Daarnaast is voor Crevits het terugdringen van de planlast belangrijk en daar hebben volgens haar ook de onderwijsverstrekkers een cruciale rol in te spelen.
“We hebben de afgelopen periode in extra middelen voorzien voor het basisonderwijs, onder andere voor extra administratieve ondersteuning”, aldus de minister. “De sociale partners hebben samen op mijn vraag een plan gemaakt om het basisonderwijs te versterken. Dat wordt binnenkort in het Vlaams Parlement besproken. Onderwijsassistenten maken daar geen deel van uit.”
“Taken kunnen niet in stukjes worden gehakt”
De christelijke onderwijsvakbond OCV noemt het voorstel van onderwijsassistenten een doekje voor het bloeden. “Het pakt de planlast en de werkdruk niet ten gronde aan”, zegt algemeen secretaris Marianne Coopman. “De taken van een leraar kunnen bovendien niet in stukjes worden gehakt. Het verbeteren van taken en toetsen bijvoorbeeld geeft een leraar inzicht in het leerproces dat een leerling doorloopt. Zulke opdrachten kunnen moeilijk uit handen genomen worden.”
Oppositiepartij sp.a schiet het voorstel op zich niet af, maar betreurt wel het opbod van “losse voorstellen”. “Iedereen komt nu met zijn of haar los voorstel. Dat heeft weinig zin, want er is een globale aanpak nodig”, zegt sp.a-onderwijsspecialist Steve Vandenberghe. “Het is alsof je bij een heidebrand beslist om vier extra brandweerlui in te zetten, maar daarmee is de oorzaak van de brand niet aangepakt”, klinkt het.
“Wij hebben al langer een plan basisonderwijs klaar met een globale aanpak”, aldus nog Vandenberghe. Dat er nu verschillende spelers komen met eigen voorstellen is volgens de sp.a’er het bewijs “dat er de voorbije vier jaar onvoldoende is gebeurd om de problemen aan te pakken”.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
-
PREMIUM14
Vanaf morgen leggen 150.000 leerlingen Vlaamse toetsen af: wat zijn dat precies en wat kunnen scholen, leerlingen en ouders ervan leren?
150.530 leerlingen uit 3.103 scholen leggen vanaf nu tot midden mei de eerste Vlaamse toetsen af. Die proeven zijn het stokpaardje van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om de onderwijskwaliteit op te krikken. Maar nog voordat de eerste toets goed en wel is ingevuld, is er kritiek van pedagogisch directeur Inge Van Mieghem. Wat leerde zij uit de toetsen? En vooral: wat miste zij? -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
-
PREMIUMOnderwijs
Kunnen onderwijsassistenten de werkdruk bij leerkrachten verlichten?
-
PREMIUMHLN legt uit15
▶ “Voor de scholen is het heel belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen niet publiek gemaakt worden”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. -
PREMIUMPolitiek37
Gaan we naar een kortere zomervakantie? Vier Vlaamse partijen zijn al voorstander
Vooruit trekt in juni naar de kiezer met het voorstel om de zomervakantie in het onderwijs met twee weken in te krimpen. In ruil krijgen leerlingen een extra week vrij tijdens de krokus- en herfstvakantie. Een rondvraag van HLN leert dat vier van de zeven Vlaamse partijen voorstander zijn van een dergelijke hervorming. Pedagoog Pedro De Bruyckere ziet vooral voordelen voor kwetsbare leerlingen, maar er schuilt volgens hem ook een gevaar in een kortere zomervakantie. -
Dringend gezocht: 1.500 leerkrachten
-
13
Verpleegkundestudenten eisen structurele onkostenvergoeding: “Verlies studenten door gebrek aan financiële steun zou spijtig zijn”
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM123
Wat is het verdict na eerste Vlaamse toetsen? “Onze leerlingen zaten met tranen in de ogen”
13.934 tweedejaars in het secundair onderwijs mochten gisteren als eerste groep de Vlaamse toetsen afleggen, maar dat liep bij meerdere klassen helemaal verkeerd door technische problemen. “Ik heb daar veel punten door verspeeld”, getuigt Julie (13) teleurgesteld bij HLN. Ook directeurs zitten met frustraties rond het systeem. Wat liep er juist fout met het paradepaardje van onderwijsminister Weyts? En krijgen de leerlingen nog een herkansing? -
PREMIUM
"Leerlingen moeten Bijbel kennen"
40 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRia Adams
Jennifer Peeters
Anoniem
Hubert Vanmechelen
Anoniem