Het Autosalon vroeger en nu: 5 historische weetjes, 5 opvallende transformaties doorheen de tijd
Het Autosalon in Brussel loopt nog tot zondag. En dat al voor de 97ste keer. In tussentijd is er heel wat veranderd. Getuige onderstaande sliders die een beeld geven van hoe de dingen er vroeger uitzagen en nu. Joost Kaesemans van organisator FEBIAC zet daarnaast vijf historische weetjes op een rij.
1. “Het Autosalon” heette vroeger “Automobiel- en Rijwielsalon”
In de volksmond spreken we van “het Autosalon”, maar toen de grootste publieke beurs van het land voor het eerst plaatsvond begin 1900, kreeg die andere benamingen zoals de “Internationale Tentoonstelling van Mechanische Voertuigen” of het “Salon voor de Automobiel, het Rijwiel en de Sport”. Intussen gaat de beurs officieel door het leven als “de Brussels Motor Show”, maar iedereen blijft het vooral het Autosalon noemen.
2. De eerste Autosalons vonden plaats in het Jubelpark
Op 8 maart 1902 organiseerde Louis Mettewie het eerste Autosalon. Mettewie was een ambitieus ondernemer en schepen en burgemeester in Molenbeek voor de liberalen tussen 1899 en 1938. Als ondernemer was hij fabrikant van drukmateriaal, fietsen en auto’s. Mettewie stichtte in 1899 ook de “Chambre Syndicale de l’Automobile et des Industries”, de federatie van de Belgische autoconstructeurs en hun toeleveranciers. In 1969 fuseerde ze met FEBIAC, de huidige organisator van het Autosalon.
In zijn beginjaren vond het Autosalon plaats in de gebouwen van het Jubelpark in Brussel. Vandaag is het museum Autoworld daar gevestigd. In 1933 vond het Autosalon er voor het laatst plaats, want de expositieruimte van het Jubelpark was te klein geworden. De organisatie zocht een grotere locatie. Het toen splinternieuwe Eeuwfeestpaleis, één van de vijf hallen die werden gebouwd op de Heizel voor de wereldtentoonstelling in 1935, bleek de ideale oplossing te zijn. Vandaag kennen we dat Eeuwfeestpaleis als Paleis 5. Tijdens de eerste editie op de nieuwe locatie nam het Autosalon slechts twee derde van Paleis 5 in beslag, vandaag zijn dat maar liefst 11 van de 12 hallen van Brussels Expo. Dat is goed voor zo’n 110.000 m2 expositieruimte.
3. Het Autosalon is twintig keer niet kunnen doorgaan
Hoewel het eerste Autosalon al 117 jaar geleden werd georganiseerd, is het vandaag slechts de 97e editie die effectief plaatsvindt. Tussen 1915 en 1919 en tussen 1939 en 1947 bijvoorbeeld vonden er geen autosalons plaats door de wereldoorlogen. Ook van 1957 tot en met 1959 waren er geen door de bouw van de “Wereldtentoonstelling Expo 58".
4. Prins Albert opende het eerste salon voor bedrijfsvoertuigen
In 1973 opent prins Albert het eerste salon voor bedrijfsvoertuigen. FEBIAC voelde zich ertoe gedwongen om een bedrijfsvoertuigensalon te organiseren door het grote diverse aanbod op de markt. Vanaf dan krijgen de bedrijfswagens ieder oneven jaar hun eigen salon. De personenwagens elk even jaar.
5. Claxonneren om het einde van het salon te ‘vieren’
Het is misschien wel de bekendste traditie van het Autosalon: honderden auto’s die toeteren tijdens het sluiten van de deuren op de laatste dag van de beurs. Het getoeter is een ludieke manier van de verkopers om de laatste bezoekers duidelijk te maken dat het Salon definitief de deuren sluit. Het is ook een originele manier om ‘tot volgend jaar’ te zeggen. Wanneer deze traditie is ontstaan, weet niemand.
© Foto’s sliders: FEBIAC, Photonews, Citroën
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Daarom moet je soms tot anderhalf jaar wachten op de auto die je bestelde
-
Independer
Nieuwe auto kopen? Dit moet je in orde brengen voor je verzekering én voor je eigen gemoedsrust
Het Autosalon en de bijkomende kortingbonanza zijn voor veel Belgen dé aanleiding om te investeren in een nieuwe wagen. Maar wat moet je doen voor de verzekering van je nieuwe én je vorige wagen? Independer.be maakt een handig stappenplan. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
Volkswagen Golf blijft populairste auto bij Belg
De Volkswagen Golf was vorig jaar opnieuw de populairste auto in België. In totaal werden er 14.591 nieuwe auto's van dat model ingeschreven. De tweede plaats was voor de Renault Clio (11.571 wagens), de derde voor de Fiat 500 (11.345). Dat blijkt uit cijfers van automobielfederatie Febiac, organisator van het autosalon van Brussel. -
Autosector niet te spreken over klimaatacties op Autosalon: “Hier stonden nooit méér hybride en elektrische voertuigen”
De Federatie van de Belgische Auto- en Rijwielindustrie (Febiac) betreurt dat Extinction Rebellion gisteren actie heeft gevoerd op het Autosalon, ondanks de vele inspanningen die de autosector de laatste jaren heeft gedaan. "Nooit eerder waren op de Brussels Motor Show meer hybride en elektrische voertuigen te zien én te koop", klinkt het bij de salonorganisator. -
Mercedes neemt voor eerst in 17 jaar koppositie in premiumsegment in België
-
VIDEO. Met deze verkooptrucs willen informanten u een auto laten kopen op het Autosalon
-
Bijna 68.000 bezoekers voor openingsweekend van autosalon
Bijna 68.000 mensen trokken zaterdag en zondag naar het Autosalon tijdens het openingsweekend van het evenement. Dat meldt organisator Febiac. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
VIDEO. Roberto Martínez krijgt BMW cadeau van 130.000 euro voor prestaties van de Rode Duivels op WK
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerjean-pierre rejek