Direct naar artikelinhoud
Transport

Met tankkaart van Total betaal je straks ook trein of deelfiets

Met tankkaart van Total betaal je straks ook trein of deelfiets
Beeld REUTERS

Ruim 400.000 Belgen met een tankkaart van Total kunnen daar binnenkort ook de trein, de tram of de deelfiets mee betalen. De Franse oliereus gaat in zee met het Belgische bedrijf Olympus Mobility. “Het verhaal van de brandstofwagen is eindig.”

Stel dat je met je brandstofbudget ook een treinrit, een parkeerplaats of een deelauto kan betalen, of alles door elkaar. Dan kan je bij onverwachte file de auto achterlaten op een NMBS-parking, op een zonnige dag op de deelfiets springen, of toch gewoon de tank volgieten op kosten van de baas. Uiteraard heb je eerst wel zo'n tankkaart nodig.

Meer dan 400.000 Belgische werknemers en zelfstandigen die klant zijn bij Total krijgen alvast de kans. Elke maand mogen ze een vast budget – doorgaans 80 tot 350 euro per maand – vrij besteden aan hun vervoersmiddel naar keuze. Ze kopen dan tickets voor De Lijn, Cambio of Velo rechtstreeks aan via een app op hun smartphone.

“Veel bedrijven zijn vragende partij om de klassieke brandstofkaart uit te breiden naar andere vervoersmiddelen”, zegt Koen Van de Putte van Olympus Mobility, het Belgische brein achter de app. Het bedrijf ontstond onder de vleugels van de NMBS, maar staat nu verschillende grote spelers bij in de uitbreiding van hun vervoersaanbod.

Het is wel een opmerkelijke keuze van de Fransen. Want met 536 tankstations zijn ze de marktleider wat betreft brandstofverdeling in ons land. Waarom zichzelf in de voet schieten? “Dit kadert in onze visie om ons te profileren als innovatieve mobiliteitsspeler”, zegt Bernadette Spinoy, CEO van Total België. “Wij willen klanten stimuleren om na te denken over alternatieve oplossingen.”

Maar het is natuurlijk ook van moeten. Met de opkomst van de elektrische wagen, thuiswerk en deelsystemen staat de klassieke brandstofmarkt onder druk. “Het verhaal van de brandstofwagen is eindig, dat weet de oliesector ook”, zegt Van de Putte. “Mobiliteit verandert constant, of we dat nu willen of niet. In die zin is het dus ook een strategische zet om op de massa in te spelen.”

‘Dit kadert in onze visie om ons te profileren als innovatieve mobiliteitsspeler’
Bernadette Spinoy, CEO van Total België

Wachten op goedkeuring

Op zich is het wel handig voor de werkgever. Die krijgt op het einde van de maand per personeelslid een A4'tje met een afrekening van alle vervoersmiddelen. En dankzij de goedkeuring van het mobiliteitsbudget in de commissie Financiën worden treintickets straks minder belast. Nu betalen bedrijven er nog RSZ en bedrijfsvoorheffing op. De demarche van Total moet dus ook in dat licht worden gezien.

Verwacht wordt dat de eerste werknemers binnen een maand aan de slag kunnen met hun vernieuwde brandstofkaart. Maar alles hangt natuurlijk af van de werkgever, die eerst op het systeem moet intekenen. Pas als het mobiliteitsbudget ook in de plenaire wordt goedgekeurd en wordt gepubliceerd in het Staatsblad, is het fiscale voordeel voor alternatieve vervoersmiddelen een feit.