Open Vld wil (bedrijfs)wagenpark vergroenen
Kamerlid Egbert Lachaert (Open Vld) wil het bedrijfswagenpark in ons land sterk vergroenen. Hij dient een wetsvoorstel in om het fiscale en parafiscale voordeel tussen 2023 en 2028 geleidelijk te laten uitdoven voor vervuilende wagens. Zo wordt niet aan het loonpakket van de werknemers geraakt, terwijl de maatregel op langere termijn ook voor de vergroening van het totale wagenpark moet zorgen.
Het aantal bedrijfswagens in ons land blijft stijgen. Er rijden er momenteel ongeveer 770.000 rond, zegt Lachaert. Hij werkte de voorbije jaren mee aan alternatieven voor de bedrijfswagen, met name het 'cash for car'-systeem en het mobiliteitsbudget, maar er is meer nodig. "We moeten het bedrijfswagenpark ook vergroenen. Want er zijn veel mensen die echt een wagen nodig hebben voor hun job", zegt Lachaert.
Hij stelt concreet voor om het parafiscale voordeel vanaf 2023 enkel volledig te behouden voor milieuvriendelijke bedrijfswagens die volledig CO2-neutraal zijn. Voor de vervuilende bedrijfswagens zal het voordeel vanaf 2023 geleidelijk uitdoven, tot in 2029 dezelfde sociale lasten erop verschuldigd zijn als op gewoon loon.
"Fiscaal wordt de aftrekbaarheid voor wagens met een CO2-uitstoot geplafonneerd op 85 procent en wordt de ondergrens van 50 procent geschrapt voor wagens die vanaf 1 januari 2020 worden aangeschaft. Groene wagens blijven 100 procent aftrekbaar", licht Lachaert toe.
Met de maatregelen wordt de werknemer niet geraakt, want hij zal de bedrijfswagen die hij heeft onderhandeld ook kunnen behouden, zegt de Open Vld'er. "Ook de werkgever wordt niet gestraft wanneer hij een groene bedrijfswagen aanbiedt.” De maatregel zou bovendien tot een vergroening van het totale wagenpark moeten leiden. Want, besluit Lachaert, "vergeet niet dat de bedrijfswagens van vandaag de particuliere tweedehandswagens van morgen zijn".
“Geen oplossing voor files”
Het bedrijfswagenpark vergroenen, is op zich een goede zaak. Maar Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) benadrukt dat het geen oplossing is voor het fileprobleem. “CD&V en Open Vld vergeten dat ook groene wagens in de file staan. De link tussen recordfiles en het recordaantal bedrijfswagens lijkt hun te ontgaan. Men mag vergroening van bedrijfswagens ook niet misbruiken om zich te verbergen achter slecht beleid”, aldus Vandenbroucke.
De regering introduceerde het afgelopen jaar een aantal ingrepen om alternatieven voor bedrijfswagens te promoten. Zo is er de ‘cash for car’-regeling die ervoor moet zorgen dat salariswagens ingeruild worden voor nettoloon. En binnenkort gaat men van start met het mobiliteitsbudget, een fiscaal gunstig bedrag dat werknemers aan mobiliteitsoplossingen kunnen besteden.
Maar de ‘cash for car’-regeling lijkt maar traag op gang te komen en sp.a verwacht gelijkaardige problemen voor het mobiliteitsbudget. “Er zijn geen volwaardige alternatieven voor de wagen”, meent Vandenbroucke. “Mensen wachten nog altijd liever in de file waar ze in een comfortabele wagen zitten, dan niet te weten hoelang ze op het perron nog moeten wachten op hun trein om uiteindelijk te moeten rechtstaan in het gangpad omdat er onvoldoende plaats is.”
“Betaal mensen in euro’s in plaats van auto’s”
Voor werkgevers blijft de salariswagen een geliefd verloningsinstrument. Maar dat verloningsinstrument ligt volgens Vandenbroucke wel mee aan de basis van het groeiende fileprobleem. “Los mobiliteitsproblemen op met een mobiliteitsbeleid, fiscale problemen met een fiscale hervorming”, zegt de sp.a’er.
“Er moet een forsere verlaging van lasten op arbeid komen zodat men niet langer op zoek moet naar fiscale vluchtwegen in de vorm van salariswagens, mobiliteitsbudgetten of ingewikkelde inruilsystemen. Betaal mensen in euro’s in plaats van auto’s.” Een tweede belangrijke oplossing zit in een mobiliteitsbeleid dat kiest voor het alternatief in plaats van de wagen. “Dat doe je niet, zoals deze regeringen beslisten, door miljoenen te besparen bij de NMBS en De Lijn om die dan uit te geven aan extra spitsstroken”, besluit Vandenbroucke.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ontbossing Braziliaanse Amazonewoud op laagste niveau sinds 2018: dagelijks half Zoniënwoud gekapt
-
Update
België haalt klimaatdoelstellingen niet: Europese Commissie spoort ons land aan om “inspanningen aanzienlijk te verhogen”
De Europese Commissie vraagt België om bijkomende maatregelen te nemen om de uitstoot van broeikasgassen door het verkeer en gebouwen sterker in te perken en meer hernieuwbare energie te gebruiken. Met het huidige plan zal ons land de bindende doelstellingen niet halen. Dat staat in de aanbevelingen over het Belgische energie- en klimaatplan die de Commissie vrijdag heeft gepubliceerd. Tegen 30 juni wordt een definitief plan verwacht. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
PREMIUM
Bedrijfswagen inruilen voor geld of een mobiliteitsbudget? Michaël Van Droogenbroeck berekent het voordeel
Gaat u dit weekend op het Autosalon kijken welke bedrijfswagen u straks kiest? Wacht dan nog even om die knoop door te hakken. Vanaf 1 maart kan u ook kiezen voor een mobiliteitsbudget en uw bedrijfswagen inruilen voor een duurzamer alternatief. Daarnaast is er ook cash for car, waarbij u de bedrijfswagen inlevert voor een maandelijks bedrag. Welk systeem is interessant? -
127
“Turbines vermaalden duizenden vogels”: Franse rechter oordeelt dat windmolenpark moet verdwijnen
Na een lange juridische strijd heeft een rechter in Frankrijk voor het eerst de ontmanteling van een windmolenpark bevolen. De omwonenden en milieuverenigingen in Lunas in het departement Hérault reageren opgelucht. “Het was een waar vogelkerkhof.” -
Grootste windmolenpark op zee ter wereld wordt gebouwd voor Britse kust
-
Flessenwater bevat honderdduizenden minuscule plasticdeeltjes: “Veel meer dan eerdere studies waarnamen”
-
Opnieuw massale koraalverbleking in Great Barrier Reef: “Klimaatverandering grootste dreiging voor koraalrif”
In het Australische Great Barrier Reef vindt weer op grote schaal verbleking van het koraal plaats. Wetenschappers van de overheid constateerden de schadelijke massale verbleking, de zevende sinds 1998, na onderzoek van zo’n driehonderd ondiepe riffen. -
KIJK. Confronterende voor- en nabeelden van Spaans stuwmeer tonen hoe ernstig extreme droogte is
In Barcelona en omstreken is de noodtoestand afgekondigd. Het is extreem droog in de Spaanse regio Catalonië en het peil van de waterreservoirs staat daardoor historisch laag. Dronebeelden die recent gemaakt werden van het stuwmeer van Pantà de Sau tonen de schrijnende situatie. Een kleine drie jaar geleden werden ook al luchtbeelden gemaakt van datzelfde stuwmeer, sindsdien is het peil erg gezakt. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
34 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Jansens
Jos Temmerman
William Van den Berghe
Wim Peeters
boudewijn schepers