Productie bij Audi in Duitsland langer stil door staking in Hongaarse fabriek, in Brussel loopt de band voorlopig nog
De staking in de Hongaarse fabriek van Duitse luxewagenbouwer Audi, waar motoren gebouwd worden, heeft meer en meer gevolgen voor de productie in Duitsland. Een deel van de productie in Ingolstadt kwam maandag stil te liggen. Aanvankelijk voor twee dagen, maar Audi laat vandaag weten dat het werk tot donderdag niet hernomen zal worden. In de Audi-fabrieken in Neckarsulm en Brussel loopt de band voorlopig wel nog.
In de Brusselse fabriek van Audi, die elektromotoren toegeleverd krijgt vanuit Hongarije, is de productie normaal gezien tot en met morgen verzekerd. "We bekijken de situatie van dag tot dag, maar we hebben voorlopig nog motoren op voorraad of onderweg naar hier", aldus Andreas Cremer, secretaris-generaal van Audi Brussels.
Meer dan 4.000 werknemers van de Audi-fabriek in het Hongaarse Gyor hebben donderdag voor een week het werk neergelegd. Ze eisen een betere verloning en voordelen. De fabriek in Hongarije stelt in totaal zowat 12.000 mensen tewerk die motoren bouwen. Niet enkel voor Audi, maar ook voor andere merken van de Volkswagen-groep. Het is de grootste buitenlandse investering in Hongarije. De vakbond die opriep tot de staking wil een loonsverhoging van 18 procent en betere voordelen. Het management heeft een loonsverhoging met 20 procent voorgesteld gespreid over twee jaar en andere toezeggingen, maar de vakbond heeft die verworpen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
-
Staking bij Audi-fabriek in Hongarije legt productie plat in Duitsland, mogelijk ook in België problemen
Een deel van de productie in Duitse fabrieken van luxewagenbouwer Audi is vandaag stil komen te liggen door een staking bij een Hongaarse fabriek die onderdelen toelevert. In de Brusselse fabriek, waar de elektrische Audi e-tron van de band rolt, kan de productie vanaf donderdag in het gedrang komen. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerguy perain
Jan Verstrepen