Waar stortte MH370 neer? Onderzoek geluidsgolven leidt naar twee locaties en naar alternatieve vliegroute
Het vliegtuigwrak van vlucht MH370 is nog altijd niet teruggevonden. Het toestel crashte in 2014 ergens in de gigantische Indische Oceaan. Een wiskundige komt nu met een nieuwe theorie, gebaseerd op zijn onderzoek naar geluidsgolven onder en boven water, om de crashlocatie te bepalen. Dr. Usama Kadri stelt twee plaatsen voor én een mogelijke alternatieve vliegroute van MH370.
De verdwijning van vlucht MH370 blijft een van de grootste mysteries in de geschiedenis van de luchtvaart. Het toestel van Malaysian Airlines met 239 mensen aan boord stortte op 8 maart 2014 neer, maar wáár precies kon nooit achterhaald worden. Dr. Usama Kadri van de Cardiff University in Wales deed onderzoek naar geluidsgolven onder water om de plaats van impact te bepalen. Ook hij vond het wrak niet, maar kon wel twee mogelijke locaties voor de crash naar voren schuiven. Eén theorie legt die plaats een stuk noordelijker in de Indische Oceaan dan tot nu toe aangenomen. Een andere gaat uit van een alternatieve vliegroute, dichter bij Madagaskar.
Kadri baseert zich op golven, in en uit het water. “Wanneer je een kiezelsteen in een meer laat vallen, worden er watergolven gegenereerd vanaf de locatie van de inslag, terwijl geluidsgolven het spetterende geluid creëren dat je hoort”, schrijft hij in zijn artikel voor The Conversation. “Een ander type golf wordt ook in het water gegenereerd: een hydroakoestische. Net als bij een geluidsgolf, bewegen hydroakoestische golven relatief langzaam door het dichte water, aan 1.500 meter per seconde.”
Na de impact van een voorwerp in het water verdwijnen de golven aan de oppervlakte langzaam uit ons zicht, maar de “akoestische-zwaartekrachtgolven” blijven zich wel voortbewegen op grotere diepte. In het geval van een vliegtuig zoals de MH370 is die impact aan de oppervlakte enorm, met grote golven tot gevolg en ook “een familie van geluidsgolven door de plotse drukverandering, gekend als akoestische-zwaartekrachtgolven”. Die kunnen nog duizenden kilometers verder golven door het water en daaruit kan cruciale informatie afgeleid worden over de plaats van impact.
Door twee ver uit elkaar liggende stations met onderwatermicrofoons in de Indische Oceaan konden Kadri en zijn collega Davide Crivelli in 2017 zulke signalen opvangen en analyseren om zo de vermoedelijke locatie van de crash van MH370 te bepalen. De opnames van een van de stations waren onduidelijk door militaire oefeningen in de buurt. Volgens Kadri zijn er ook op onverklaarbare wijze 25 minuten aan data verdwenen.
De onderzoekers kwamen uiteindelijk uit op nog twee mogelijkheden. Ze ontdekten bovendien dat de elasticiteit van de zeebodem ook een belangrijke factor in het blootleggen van de exacte plaats van de crash. Die elasticiteit laat toe dat de golven aan een hogere snelheid van 3.500 meter per seconde door de zeebodem gaan dan door het water. Daar is in eerdere studies geen rekening mee gehouden en dat beïnvloedt de bepaling van mogelijke locaties.
Noordelijke Indische Oceaan
De wetenschappers stellen nu verder onderzoek van de signalen voor om na te gaan of er effectief sprake kan zijn van een nieuwe, afwijkende plaats van impact, met name in het noordelijke deel van de Indische Oceaan. “De invloed van sommige van deze signalen valt binnen het gebied waar ook de signalen van de militaire actie werden opgepikt, dus het is mogelijk dat de signalen daarmee verband houden”, klinkt het. Maar het zou anderzijds ook kunnen dat de signalen wel degelijk afkomstig zijn van de neergestorte MH370 en dan is het vliegtuig mogelijk neergestort in de noordelijke Indische Oceaan (linksboven op het beeld hierboven) en niet in het zuidelijke deel.
De oorzaak van de crash blijft vooralsnog evenzeer een mysterie. Al gaan heel wat experten ervan uit dat de piloot, Zaharie Ahmad Shah, het toestel opzettelijk liet crashen. In vijf jaar tijd zijn er amper drie bevestigde wrakstukken van een vleugel van de MH370 gevonden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Brussel2
Drugskoerier (24) stuurt rechter verbazende brief met hartjes: “Dit heb ik nog nooit gezien”
-
KIJK. Joodse man op straat lastiggevallen door viertal dat hem in kofferbak wil steken
In de Londense wijk Stamford Hill hebben vier mannen geprobeerd een orthodoxe Joodse man te ontvoeren. Op dashcambeelden is te zien hoe een auto in het midden van de straat stopt, naast de Joodse man. Twee mannen stappen uit: een van hen opent de koffer, terwijl de andere de man bedreigt. Volgens getuigen probeerden de mannen hem in de kofferbak te krijgen. De Londense politie is op zoek naar de vier inzittenden. -
Belg overleden in Peru na val van achtste verdieping
Afgelopen weekend is in Lima, de hoofdstad van Peru, een Belg om het leven gekomen nadat hij van de achtste verdieping van het hotel waarin hij verbleef was gevallen. Dat heeft het Nieuwsblad gemeld en de FOD Buitenlandse Zaken bevestigt het overlijden. -
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
POLITIEK101
België stuurt dit jaar dan toch nog F-16’s naar Oekraïne
Ons land zal nog voor het einde van dit jaar twee à vier F-16-gevechtsvliegtuigen naar Oekraïne sturen. Dat heeft het federale kernkabinet vandaag beslist en wordt aan onze redactie bevestigd. België zou aanvankelijk pas vanaf 2025 straaljagers sturen, maar de liberalen bleven aandringen op een snellere levering. De kritieke situatie aan de frontlinie en de smeekbedes van de Oekraïense president Zelensky verhoogden de druk. -
Overstap op Dubai gaat volledig veranderen: immens vliegveld voor 260 miljoen mensen per jaar aangekondigd
-
Iran pakt uit met nieuw type kamikazedrone: “Juweel voor de grondoorlogsvoering”
-
“Ik kan niet ademen”: opnieuw zwarte Amerikaan (53) gestorven bij arrestatie, beelden tonen hoe agent knie in zijn nek duwt
In de Amerikaanse staat Ohio is opnieuw een zwarte man om het leven gekomen bij een arrestatie. Op bodycambeelden is te zien hoe een van de agenten zijn knie in de nek van de 53-jarige Frank Tyson duwt. Tyson roept meermaals dat hij niet kan ademen en verliest kort daarna het bewustzijn. Het incident doet denken aan het tragische overlijden van George Floyd in 2020. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarc De Laet
sonja geirland
Jef Van De Plas