Sven Ornelis betaalt voor elke vliegtuigreis een extra som om te investeren in het klimaat

Sven Ornelis gaat zijn leven beteren. Minstens 15 keer per jaar vliegt hij naar zijn tweede verblijf in Barcelona. Misschien toch wat te veel uitstoot, bedacht hij in deze tijden van klimaatprotest. En dus gaat hij compenseren. Hij gaat vanaf nu "CO2-neutraal" vliegen, door een bijdrage te betalen die geïnvesteerd wordt in groene projecten. Maar er zijn kanttekeningen...

Moeten vliegtuigtickets duurder worden om het milieu te redden? Het is toch wel het debat van deze week. Niemand raakt erover uitgepraat. Ook radiopresentator Sven Ornelis van Joe niet. Op Twitter belooft hij zijn "leven te beteren" en het anders aan te pakken.

“Ik vlieg nogal veel”, geeft Ornelis toe aan Karolien Debecker op Radio 1. “Ik ben altijd van het principe geweest: work hard, play hard. Ik dj veel, ik maak radio, ik schrijf veel, en als ik een vrij momentje heb, ga ik uitpuffen in Barcelona. Ik vind dat fijn en normaal, en ik vind van mezelf dat ik dat verdien.”

Maar toch kreeg hij steeds meer kritiek: je kan toch niet zomaar 1 of 2 keer per maand naar Barcelona vliegen? Die kritiek heeft Ornelis lang genegeerd, tot hij er met collega Jill Peeters over praatte. Ze wees hem op zijn heel zware ecologische voetafdruk, en op manieren om het te compenseren. Ook de acties van Youth For Climate en de klimaatmars van afgelopen zondag raakten Ornelis: “Als er zoveel jongeren op straat lopen, dan kan je dit niet langer negeren.”

Een van de manieren om het te compenseren is Greentripper.org. De werkwijze is simpel: je tikt in van waar naar waar je vliegt, en dan wordt er berekend wat de totale uitstoot is. Dat kan je vervolgens compenseren door geld te steken in projecten waarvan het milieu beter wordt. Die projecten kan je zelf kiezen, bijvoorbeeld dat er waterfilters in Kenia geïnstalleerd worden zodat de ontbossing ingeperkt wordt.

Heen en terug naar Barcelona kost Sven Ornelis op deze manier 13 euro extra. En dat valt toch wel mee, beseft hij. Hij vindt het ook belangrijk dat iedereen zo zijn steentje bijdraagt.

Het is een druppel op een hete plaat, maar de plaat is ook wel zeer heet aan het worden. Als we druppelen met zijn allen, kan ze toch wel afkoelen.

Niet iedereen keurt de actie van Sven goed. Het is niet de oplossing, zeggen tegenstanders. Minder gaan vliegen zou wél een oplossing zijn.

En is de actie ook effectief? “Er is een kanttekening bij te plaatsen”, zegt ingenieur Paul Peeters van de Universiteit van Breda. “Er is in 2016 door de Europese Commissie een onderzoek gepubliceerd. Daarin zijn er ruim 5.000 van die projecten doorgelicht. Men keek of er echt additioneel emissie is gereduceerd, en men keek na of de hoeveelheid die men claimt klopt. Uit dat onderzoek komt een vreselijk getal: namelijk dat bij ongeveer 2 procent van die 5.000 projecten dat inderdaad het geval is. Maar bij 80 procent zijn er grote twijfels.” Sommige projecten zijn al rendabel bijvoorbeeld, de winstmarge van een aantal projecten gaat dan gewoon omhoog.

Wat raadt hij Ornelis dan aan? Hij zou ook de trein naar Barcelona kunnen nemen bijvoorbeeld. Al is dat vooral handig als je twee weken in Spanje verblijft, en niet zo handig voor een weekendtripje.

“Vliegen is maar één onderdeel van de voetafdruk die een mens heeft”, reageert Ornelis. Hij hoopt die voetafdruk ook op andere manieren in te perken. Zo heeft hij geen kinderen, wandelt hij heel veel, en rijdt hij hybride. "We moeten ook voorzichtig zijn: zomaar alles wegmeppen heeft geen nut, dat is ook niet de oplossing."

Beluister hier het gesprek met Sven Ornelis, reacties van luisteraars en het gesprek met Paul Peeters in "Bij Debecker" op Radio 1:

Meest gelezen