VN: “Beter openbaar vervoer stimuleren dan bedrijfswagens vergroenen”
"Op de meeste plaatsen loont het meer de moeite om het openbaar vervoer financieel aantrekkelijk te maken dan om bedrijfswagens te vergroenen." Dat zegt Joyce Msuya, hoofd van het klimaatagentschap van de VN, op bezoek in Brussel.
Het aantal bedrijfswagens in ons land blijft toenemen, met ellenlange files en een grote CO2-uitstoot als onvermijdelijk gevolg. Onder meer Groen trekt naar de verkiezingen met een voorstel om het systeem zo snel mogelijk af te schaffen, maar de huidige meerderheidspartijen lijken daar niet toe geneigd. CD&V-voorzitter Wouter Beke opperde vorige week het idee om het bedrijfswagenpark snel volledig elektrisch te maken. Gezien het overwicht van de bedrijfswagens op onze wegen - meer dan de helft van de inschrijvingen was vorig jaar een salariswagen - zou dat een grote impact hebben op de CO2-uitstoot. Alexander De Croo (Open Vld) trad hem bij.
VN-klimaatdirectrice Joyce Msuya, die enkele dagen in ons land verblijft, heeft er haar twijfels bij. "We zien wereldwijd dat het meer loont om het openbaar vervoer financieel aantrekkelijker te maken. In de meeste grootsteden gaat het die richting uit. Het Zuid-Koreaanse Seoel is een goed voorbeeld. Daar zie je dat alles begint met een incentive vanuit de overheid. Die moet het gedrag van de burgers veranderen. Het is ook een makkelijkere weg naar ecologische mobiliteit dan elektrische wagens. Het netwerk is voorhanden, tegenover een netwerk van laadpalen dat nog moet worden uitgebouwd.”
Engagement van de burger
Msuya landde zondag in België en werd onmiddellijk geconfronteerd met de klimaatmars in de straten van Brussel. Van het jongerenprotest op donderdag had ze eerder al gehoord. "Jullie klimaatjongeren doen wereldwijd de ronde op sociale media", zegt ze. "We juichen dit soort engagement, dat we vooral in West-Europa zien, enorm toe. Een van de mogelijke verklaringen is dat er in Europa, in tegenstelling tot de rest van de wereld, veel wordt onderwezen over klimaatverandering. Maar wat we aandachtig bestuderen is hoe de jongeren deze protestmarsen praktisch georganiseerd krijgen."
Burgers kunnen volgens haar het verschil maken in het klimaatdossier. "Kijk naar hoe het gegaan is met plastic afval. In verschillende landen wordt het gebruik van plastic verpakkingen aan banden gelegd en dat was nooit mogelijk geweest zonder burgerprotest. Er was ook engagement nodig van burgers die hun gedrag veranderen."
Msuya blijft naar eigen zeggen positief over de klimaatuitdaging, maar dringt aan op extra inspanningen. "Europa zit op dit moment niet op koers om een reductie van 40 procent in CO2-uitstoot tegen 2030 te halen, maar ik put moed uit de voortrekkersrol die de EU speelt in de wereldwijde klimaatactie", besluit ze.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1
Drugsbaron Flor Bressers mag 20 jaar lang Zwitserland niet binnen
-
Update
Justitie ontkent dat het een derde van vertalers en tolken te laat betaalt, claim beroepsvereniging zou “manifest onjuist” zijn
De federale overheidsdienst Justitie betaalt ruim een derde van de vertalers en tolken niet op tijd. Dat heeft de beroepsvereniging van beëdigd vertalers en tolken BBVT donderdag medegedeeld in een persbericht. In een reactie omschrijft de FOD Justitie die bewering als “manifest onjuist”. -
PREMIUM
Kerncentrales openhouden, duurdere vliegtuigtickets, groene bedrijfswagens: klimaatexperts doorprikken ballonnetjes die onze politici oplaten
Met 70.000 waren de klimaatbetogers in Brussel dit weekend. Met 35.000 jongeren stonden ze er afgelopen donderdag ook, en de kans is groot dat ze deze week met nóg meer zullen zijn. En toch blijft het relatief stil aan politieke zijde - op een paar ballonnetjes na over groene bedrijfswagens, een taks op goedkope vliegtickets en het openhouden van de kerncentrales. "Andere landen tonen dat het wél kan. Maar wij blijven rommelen in de marge." -
-
Livios
Tropische tuin van Art en Eline ligt verborgen tussen de weilanden: “De koeien waren onze eerste aankoop”
-
PREMIUM
Jonge student lag 45 minuten roerloos op landweg na ongeval met speedpedelec: “Ziekenwagen was bezet”
Het was lang wachten op een ziekenwagen voor een jonge fietser uit Sint-Gillis-Waas nadat die met de speedpedelec van zijn vader inreed op een tractor op de fietssnelweg F411 in Sint-Pauwels. De jongeman hield aan het ongeval zware, blijvende letsels over. Maar toch riskeerde hij in de politierechtbank ook nog een boete en een rijverbod, omdat hij geen voorrang had verleend en geen rijbewijs had voor de speedpedelec. “Zijn we dan nog niet genoeg gestraft?”, vroeg zijn vader zich af.Sint-Niklaas -
Mijnenergie
Meeste energieoverstappen in anderhalf jaar door lage prijzen: waarom een switch ook voor jou nu de moeite kan zijn
De sterke daling van de energieprijzen brengt een haast ongezien aantal leverancierswissels teweeg, zo blijkt uit data van Mijnenergie.be. Meer dan 15.000 gezinnen stapten deze maand via de vergelijkingssite al over naar een goedkoper energiecontract. Aangezien de prijzen op de energiebeurzen de voorbije weken stegen, komt er na Pasen mogelijk een einde aan de dalende prijscurve. -
Bijna 5.000 pleegkinderen ontvangen schooltoeslag
-
39
Vlaams Belang onder vuur over zaak-Dewinter: “Bondgenoot geworden van Rusland in een blinde obsessie om ons land kapot te maken”
-
PREMIUM36
RECONSTRUCTIE. “Huilende collega’s op het toilet” maar ook 88% tevreden medewerkers: dit is het échte verhaal van de open oorlog over “toxisch leiderschap” bij VRT
En plots ging het in het Vlaams Parlement niet meer over Bart De Pauw en VRT-baas Frederik Delaplace. Tijdens de discussie kregen acht parlementsleden een anonieme brief over een ándere zaak. Die draait rond de Redactie Jong, die onder meer jongerenjournaal ‘Karrewiet’ maakt. In het kort: op de redactie woedt een open oorlog over de VRT Jong-chef en haar “favoritisme, pestgedrag en discriminatie”. De HLN-onderzoeksredactie sprak met verschillende getuigen en reconstrueerde het verhaal achter de nieuwe heisa. -
"Zeven op de tien Belgen willen elektrische auto als die evenveel kost als gewone wagen”
Zeventig procent van de Belgen zou bij de aankoop van een nieuwe wagen een elektrische auto kopen als die evenveel zou kosten als een gewone wagen. Meer dan de helft van de Belgen (54 procent) zou de auto ook graag wat meer laten staan. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een iVOX-studie over mobiliteit, van 2 tot 8 januari afgenomen bij duizend actieve niet thuiswerkende Belgen, in opdracht van Greenpeace. -
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
13 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeter Janssen
Ronny Biesen
Gerry Cle
Herman Thys
Raoul Rouma