Direct naar artikelinhoud
Pinterest

Pinterest pint zich vast op beursgang

Pinterest logoBeeld RV Pinterest

Of u nu van plan bent een nieuwe badkamer te installeren of een huwelijkskaartje wilt ontwerpen, de ideeën over hoe die er precies moeten uitzien, ontstaan bij veel mensen op Pinterest. Het bedrijf achter dat digitale prikbord bereidt zich voor op een beursgang. Mag Pinterest dromen van beurssucces?

“Dagelijks”, dat is het antwoord van Dagmara Stozek op de vraag hoeveel keer zij Pinterest gebruikt. Leuke recepten, inspiratie voor beursstanden voor haar werk als communicatie-experte of beslissen welke kleren ze precies wil dragen, voor Stozek is Pinterest een onmisbare levenspartner. Ze was er dan ook als de kippen bij toen de beta-versie van Pinterest in 2009 op het wereldwijde web werd losgelaten.

“Ik herinner me dat ik tot dan toe modewebsites en sociale media zoals MySpace en Tumblr afschuimde. Elk beeld dat ik leuk vond of dat me inspireerde, sloeg ik op mijn persoonlijke harde schijf op. Echt gebruiksvriendelijk is dat niet.”

Dankzij Pinterest kan iedereen met één klik afbeeldingen van over het hele web ‘pinnen’, of opslaan op een persoonlijke profielpagina. Gebruikers kunnen allerlei borden cureren rond bepaalde onderwerpen. Wie een keuken verbouwt, start een keukenbord. Zoek je de perfecte haarsnit, dan verzamel je die in het mapje ‘kapper’. Een belangrijke vooruitgang voor mensen zoals Stozek: “Harde schijven belanden toch maar in lades of kelders, met de komst van Pinterest kon iedereen gebruiksvriendelijk inspiratieborden maken.” Wie Stozeks profiel bezoekt, weet hoe ze haar feesttafel graag gedekt ziet en dat kookboeken een guilty pleasure zijn.

Leuke recepten, inspiratie voor beursstanden voor haar werk als communicatie-experte of beslissen welke kleren ze precies wil dragen, voor Dagmara Stozek is Pinterest een onmisbare levenspartner.Beeld Thomas Sweertvaegher

Catalogus

Hoewel we Pinterest een generatiegenoot kunnen noemen van socialenetwerksites Facebook (2004) en Twitter (2006), probeert het digitale prikbord al jaren om ver uit het vaarwater van Facebook & co. te blijven. In 2015 liet CEO Ben Silbermann in verschillende media optekenen: “Wij zijn geen sociaal medium.” Twee jaar later verwijderde de website de ‘vind ik leuk’-knop om te kunnen ontsnappen aan de negatieve sfeer die rond Facebook hing.

Silbermann heeft liever dat zijn applicatie wordt omschreven als een ‘catalogus van ideeën’. En dat zijn twee totaal verschillende zaken volgens Silbermann: “De objectieven zijn niet te vergelijken. Op een sociaal netwerk laad je foto’s op die andere mensen leuk vinden. Pinterest daarentegen is voor jezelf.”

Dat gebruikers via de app andere profielen kunnen volgen, dat algoritmes ‘pins’ voorstellen die overeenkomen met interesses van gebruikers en dat die gebruikers met elkaar kunnen chatten, maken van Pinterest nog geen sociaal netwerk, argumenteert de CEO.

‘Op een sociaal netwerk laad je foto’s op die andere mensen leuk vinden. Pinterest is voor jezelf’
Ben Silbermann, CEO Pinterest

Stozek kan zich wel vinden in die redenering. De enige met wie zij af en toe communiceert op Pinterest, is haar mama, die onlangs een profiel aanmaakte op het digitale prikbord. “Schattig hoor”, lacht ze. “Op Instagram hang je een droombeeld van jezelf op in de hoop dat mensen dat leuk vinden, terwijl je op Pinterest andermans foto’s, creaties en beelden verzamelt waar je zelf van droomt. Het is een heel functionele app.”

Die functionele app hoopt nu via een beursgang te bewijzen dat het ook een interessant groeibedrijf is. Het nam volgens nieuwsagentschap Reuters de zakenbanken Goldman Sachs en JPMorgan Chase onder de arm om een beursgang voor te bereiden. Pinterest zelf wil dat nieuws nog niet bevestigen.

Unieke stijl

Voor toekomstige investeerders zijn een aantal parameters belangrijk. Zit het aantal gebruikers in de lift? Hoe groot zijn de groeimogelijkheden? Hoe verdient het bedrijf geld? En vooral: kan er in de toekomst nog meer geld worden verdiend?

Qua gebruikersaantallen kan Pinterest mooie cijfers voorleggen. Het maandelijks aantal gebruikers groeide in 2018 van 200 miljoen naar 250 miljoen gebruikers. Hoeveel gebruikers daarvan uit België komen, is niet duidelijk. Het bedrijf zou in 2018 610 miljoen euro omzet hebben gedraaid, meer dan een verdubbeling in vergelijking met 2017. Of er winst wordt gemaakt, is koffiedik kijken.

‘Wanneer je iets ziet op Pinterest dat je graag wil hebben, dan zou je dat moeten kunnen kopen’
Tim Weingarten, Pinterest

Pinterest doet er alles aan om de prikborden van zijn 250 miljoen gebruikers om te zetten in euro’s. En net als Facebook, Instagram en Twitter doet het dat in de eerste plaats via advertenties, of zogenaamde gesponsorde pins. Adverteerders betalen om producten, zoals een designstoel of een zomerjurk, in de tijdlijn van gebruikers te tonen.

Daarnaast probeert het bedrijf te innoveren in de e-commercesector. “Wanneer je iets ziet op Pinterest dat je graag wil hebben, dan zou je dat moeten kunnen kopen. Of toch iets wat erop lijkt, iets wat past bij jouw unieke stijl”, schreef Tim Weingarten, die de winkelervaring van Pinterest moet uitbouwen, in een blog eind vorig jaar. Het bedrijf hoopt dat gebruikers in de toekomst rechtstreeks producten zullen kopen via Pinterest en dat het daar een vergoeding voor kan opstrijken.

Het ontwikkelde daarvoor Pinterest Lens. Daarmee kunnen gebruikers van de app een foto nemen van sneakers die ze leuk vinden, waarna Pinterest meteen gelijkaardige producten toont die gebruikers kunnen toevoegen aan hun prikbord of kunnen bestellen.

Al is Pinterest niet de enige met dat idee: ook Instagram wil in de toekomst op een gelijkaardige manier producten verkopen in zijn app. Toch heeft het digitale prikbord tot op vandaag één groot voordeel ten opzichte van zijn concurrenten: er zitten geen Russische trollen.

Lees ook

Geselecteerd door de redactie