Direct naar artikelinhoud
Verenigd Koninkrijk

Nieuwe Britse pop-upkrant houdt wél van Europa

The New European is een uitgave van familiebedrijf Archant.

Na het pop-uprestaurant en de pop-upwinkel is er nu de pop-upkrant. In het Verenigd Koninkrijk wil The New European in vier wekelijkse edities de gedesillusioneerde pro-Europese bevolking een stem geven. Politiek idealisme of een economische zet?

De krant omschrijft zichzelf als kosmopolitisch, intelligent en optimistisch. Ze wil de Europese cultuur vieren en een diepgravende analyse bieden van het brexitproces en zijn gevolgen. Bijdragen van gerenommeerde Britse en buitenlandse journalisten moeten het geheel gewicht geven. Zo wil The New European een tegenwicht bieden aan de reguliere, voornamelijk eurosceptische, Britse media.

"Achtenveertig procent van de Britse stemmers voelt zich in de steek gelaten door de media", zegt hoofdredacteur Matt Kelly in een interview met The Independent. Die bevolkingsgroep wil The New European nu aanspreken. "Die mensen hebben niets om zich mee te identificeren. Wij willen hun badge of honour zijn." De krant zal dan ook hoofdzakelijk verdeeld worden in de traditioneel meer eurofiele delen van het VK. Denk: grote steden als Londen, Liverpool en Manchester en de regio's Schotland en Noord-Ierland.

De krant zal dan ook hoofdzakelijk verdeeld worden in de traditioneel meer eurofiele delen van het VK. Denk: grote steden als Londen, Liverpool en Manchester en de regio's Schotland en Noord-Ierland

De doelen die Kelly aanstipt mogen dan wel mooi en idealistisch zijn, ook het economische aspect mag niet worden vergeten. De uitgever achter The New European is Archant, een uit de kluiten gewassen familiebedrijf dat vijftig regionale en gespecialiseerde bladen op zijn naam heeft staan. En nu, na de brexit, meent het bedrijf een leemte in de markt te hebben ontdekt.

Door zich expliciet te richten op de 16 miljoen Britten die in het referendum van 23 juni voor remain stemden, ziet Archant de kans schoon om snel van een regionale naar een nationale speler te evolueren. "Dit was ons startschot", verklaart Kelly. "Normaal gebeurt er uitgebreid marktonderzoek voor een nieuwe publicatie. Wij kregen ons publiek haast op een bordje voorgeschoteld."

Het concept dat dit doel moet verwezenlijken, is de pop-up. "De pop-upkrant is een publicatie die voor een korte periode en voor een bescheiden kostprijs op de markt wordt losgelaten", legt Kelly uit. "Als er dan geen publiek blijkt te zijn, kun je zonder veel verlies stoppen." Erg veel zal The New European Archant inderdaad niet kosten. Het bedrijf telt ruim 1.600 werknemers en heeft tal van connecties en interne bronnen om de pagina's van de nieuwe krant te vullen. Een wel erg berekende gok dus.

'Waanzinnige maand'

Voorlopig zal The New European vier weken lang elke vrijdag verschijnen. "We willen deze waanzinnige maand op papier vastleggen", stelt Matt Kelly. Maar de hoofdredacteur houdt wel de mogelijkheid open voor een toekomst na die vier weken. "Vanaf nummer vier wordt elke nieuwe editie een referendum voor de volgende", zegt hij.

'Vanaf krant nummer vier wordt elke nieuwe editie een referendum voor de volgende'
Matt Kelly, hoofdredacteur

Met deze nieuwe pop-upaanpak, hoopt Archant een fiasco als dat van The New Day te vermijden. Die krant werd gelanceerd in februari en was het eerste nieuwe, nationale dagblad in dertig jaar dat in Groot-Brittannië op papier verscheen. Er werd gehoopt op een initiële oplage van 200.000. Maar met een schamele 30.000 exemplaren per dag werd de krant al in mei stopgezet.