Studie: “Antwerps verkeer vertraagt met 13 procent tegen 2040"
De komende decennia groeit het aantal auto’s en vrachtwagens op onze wegen nog verder en daarmee dus ook de files. Dat blijkt uit nieuwe berekeningen van het Federaal Planbureau, waarover De Tijd vandaag bericht.
Uit de cijfers blijkt dat het personenverkeer tegen 2040 tien procent meer kilometers zal afleggen dan in 2015. Het goederenvervoer kent een stijging van maar liefst 25 procent door de toename van internationaal verkeer. Het truckverkeer zou de komende twee decennia zelfs nog sneller dan voorheen groeien.
Al die groei heeft vanzelfsprekend gevolgen voor het fileleed: de gemiddelde snelheid op de Belgische wegen zal op een gemiddelde dag tegen 2040 twee procent lager liggen dan in 2015.
Snelheid daalt met 13% in Antwerpen
De regio Antwerpen zal de grootste toename van het personen- en goederenverkeer slikken. Op de belangrijke Antwerpse assen ziet het Planbureau de snelheid dan ook met maar liefst 13 procent dalen. De studie heeft echter geen rekening gehouden met de bouw van de Oosterweelverbinding, die in 2026 klaar moet zijn en de Antwerpse files moet reduceren.
Auto blijft koning
Opvallend is dat de auto volgens de studie in 2040 veruit het belangrijkste transportmiddel blijft voor de Belg. Samen met carpooling is de auto dan goed voor meer dan 80 procent van alle verplaatsingen. De trein, bus en tram slagen er volgens de studie in dezelfde periode niet in hun belang te vergroten.
Het Planbureau baseert zijn voorspellingen op macro-economische vooruitzichten en houdt rekening met enkele variabelen, zoals de evolutie van de transportkosten, bevolkingsgroei en de gemiddelde jaarlijkse groei van het bbp.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vinylfestival 12 Inch Lovers zorgt deze zomer voor twee dagen feest op kasteeldomein Zellaer in Bonheiden
Bonheiden -
Opnieuw recordjaar voor file in Vlaanderen: we stonden er met z’n allen 925.000 uur in
We hebben het afgelopen jaar nog langer in de file gestaan dan in 2017. En dat was al een recordjaar. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. In totaal stonden we in de eerste elf maanden van dit jaar ongeveer 925.000 uur stil in Vlaanderen. Dat is 12.000 uur meer dan in heel vorig jaar. De files worden langer in kilometers én in tijd. -
PREMIUM
"Kilometerheffing bestaat al en zit in alle taksen op brandstof"
De kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf 2024 of 2025 wil invoeren, moet op álle wegen in Vlaanderen betaald worden. Een cruciale voorbereidende studie onderzoekt enkel nog dat scenario. Van een lokale heffing op filegevoelige plekken, zoals de ring rond Antwerpen, is geen sprake meer. -
-
PREMIUM
Hoe opwarming van de stratosfeer ervoor zorgt dat koele periode nog een tijdje zal duren
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
Wéér recordjaar voor Antwerpse haven, maar wel zorgen om containercapaciteit, mobiliteit en Brexit
Het bijna afgelopen 2018 gaat de boeken in als een ‘grand cru’ jaar voor de haven van Antwerpen. Met een totale overslag van 235 miljoen ton is een absoluut record gevestigd. Topman Jacques Vandermeiren van het Havenbedrijf waarschuwt wel: er is grote nood aan extra containercapaciteit, de Brexit wordt een probleem én de mobiliteit een enorme uitdaging. -
Slachtoffers van aanslagen Zaventem die lijden aan posttraumatische stress krijgen schadevergoeding
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
-
PREMIUM
We mijden spitsuur... dus staan we hele dag in de file
Aanschuiven op de E17 richting Antwerpen om 11 uur 's morgens, bumperkleven op de Brusselse Ring om 14 uur in de namiddag: de kans dat je in een file terechtkomt tijdens zogenaamde daluren was dit jaar nog nooit zo groot. "In de spitsuren stagneert of daalt het aantal files, maar over de hele dag bekeken is er een grote stijging", zegt Danny Smagghe van Touring. -
PREMIUM
File of niet, 7 op 10 Belgen met wagen naar werk
Geen goeie verbinding of langer onderweg met het openbaar vervoer: voor 7 op de 10 Belgen zijn dat dé redenen waarom ze ondanks de files toch met de auto naar het werk gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van autofederatie Febiac. -
PREMIUMDe Stem van Vlaanderen185
EXCLUSIEVE PEILING. 4 op de 10 Vlamingen willen Vlaamse onafhankelijkheid (en één leeftijdsgroep is er zelfs opvallend veel voor te vinden)
39 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDominique Landmeters
Hubert Vanmechelen
Gino Denil
censor
Jan De Maeyer