© Dirk Vertommen

Vlaanderen pompt 58 miljoen extra in ontsluiting Mechels station: “Project weer op de rails zetten”

Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, trekt 58 miljoen extra uit voor de afwerking van de tangent in Mechelen en de bijbehorende fietsinfrastructuur. De werken aan de nieuwe verbindingsweg tussen Mechelen-Zuid en de N15 liggen ruim een jaar stil. Dit voorjaar moeten ze opnieuw opstarten.

Sven Van Haezendonck

“Het grote project ligt tot ergernis van veel passanten al lang stil omdat het te lijden had onder problemen”, stelt minister Weyts. Een van die problemen was de te krappe financiering. Daarom maakt de minister nu 58 miljoen extra vrij. Dat bedrag komt bovenop de 120 miljoen waartoe de Vlaamse overheid zich in 2008 engageerde. “We nemen onze verantwoordelijkheid op en komen met extra geld over de brug om dit project uit het slop te trekken en weer op de rails te zetten”, zegt Ben Weyts.

Van het extra budget gaat 42 miljoen naar de tangent en 16 miljoen naar fietsinfrastructuur met tunnels, een brug en een fietspuzzel. "Door de beslissing van minister kunnen we de werken gunnen. Als alles vlot loopt, kan de afwerking van de tangent eind april of begin mei starten", zegt Rudy Van Camp, woordvoerder van Mechelen in Beweging. In het voorjaar van 2021 moet de tangent klaar zijn. Tot dan wacht er bestuurders in Mechelen nog verkeershinder, want voor de tangent moeten er nog heel wat nieuwe kruispunten worden aangelegd.

Recent raakte ook bekend dat de NMBS 40 procent bespaart op de plannen voor het stationsgebouw zelf. Dat is ten vroegste in 2027 klaar.

LEES OOK. Architecten sturen plannen voor nieuw Mechels station bij om 40 procent te besparen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER